بازي و گيم

در اين سايت در مورئ با تجريبياتم در مورد با بازي هايي كه مي كنم مي نويسم

مدیرعامل That’s No Moon از این استودیو جدا شد

۷ بازديد

بازی سنتر: مایکل مامباور، مدیرعامل استودیوی تازه تأسیس That’s No Moon اعلام کرده که از این کمپانی جدا شده است. با بازی سنتر و جدیدترین اخبار بازی همراه شوید.

استودیوی Thats No Moon

حدود 6 ماه پیش، کمپانی That’s No Moon به عنوان یک استودیوی مستقل AAA به همگان معرفی شد. گروهی از توسعه‌دهندگان سابق شرکت‌های مختلفی از جمله بانجی، سانتا مونیکا، ناتی داگ و اینفینیتی وارد در این استودیو حضور دارند و مایکل مامباور، رئیس سابق Visual Arts Services Group سونی نیز در راس کار به عنوان مدیرعامل That’s No Moon قرار گرفته بود.

با این‌حال، او اخیرا اعلام کرده که اکنون این سمت را در اختیار ندارد و از That’s No Moon جدا شده است. مامباور این خبر را از طریق پروفایل لیکندین خود به اشتراک گذاشته و جزئیاتی را در مورد دلایل جدایی‌اش اعلام نکرده، اما او اطمینان دارد که استودیوی That’s No Moon در آینده «کارهای خارق‌العاده‌ای را انجام خواهد داد.»
مطالب مرتبط: آشنایی با شرکت آرافن

«با قلبی غمگین این خبر شوکه‌کننده و ناراحت‌کننده را با شما به اشتراک می‌گذارم. از حالا به بعد، من دیگر مدیرعامل That’s No Moon نیستم. من به شرکتی که ساختم و افراد شگفت‌انگیزی که به آنجا وارد کردم عشق می‌ورزم. مجموعه آن‌ها برخی از بهترین هنرمندان و متخصصان فنی در سراسر دنیا را تشکیل می‌دهد. هیچ شکی ندارم که آن‌ها کارهای خارق‌العاده‌ای را انجام خواهند داد و من شدیدا دلتنگ آن‌ها خواهم بود.

وقتی نخستین بازی استودیوی TNM منتشر شود، من در میان اولین افرادی خواهم بود که آن را تجربه می‌کند و هنگامی که برنده جوایز شود، من هم به همراه استودیو آن‌ها را جشن می‌گیرم.»

استودیوی That’s No Moon تاکنون از اولین پروژه در دست ساخت خود رونمایی نکرده، اما پیش از این تأیید شده بود که بازی مذکور یک عنوان داستان محور اکشن-ادونچر AAA خواهد بود. همچنین گفته شده که تایلر کوروساکی و جیکوب مینکاف (کارگردان روایی و کارگردان گیم‌پلی بخش کمپین Call of Duty: Modern Warfare 2019) به عنوان دو توسعه‌دهنده باسابقه، رهبری این پروژه را بر عهده دارند.

سخت ترین بازی های تاریخ

۸ بازديد

صنعت بازی‌های ویدیویی همیشه به‌عنوان یک شاخه مهم از سرگرمی شناخته شده‌اند. این صنعت از دهه ۸۰ میلادی کار خود را شروع کرد و تا امروز پیشرفت‌های شگرفی را در تک‌تک اجزای خود دید که شاید بارزترین آن‌ها در بخش گرافیک بصری باشد. اما واقعیت این است که یک بازی ویدیویی سرگرم‌کننده صرفا نیازی به گرافیک فنی و هنری عالی ندارد و در بسیاری موارد این گیم‌پلی است که می‌تواند باعث خاطره‌انگیز شدن یک بازی شود.

سایت جدید افتتاح شد

البته که در این بین توسعه‌دهندگانی هم وجود دارند که ترجیح می‌دهند تا آثارشان جزو فهرست بازی‌های سختی قرار گیرد که بتواند بازیکنان را حسابی به چالش بکشد و بیشتر از سایر بازی‌ها مهارت‌محور باشد. از بازی‌های کنترا و بتل‌تودز گرفته تا سری سولز استودیو فرام‌سافتور جزو این دسته از آثار قرار می‌گیرند که علاوه‌بر خلق تجربه‌ای بی‌مانند و به‌یادماندنی، همیشه بازیکنان از آن‌ها به‌عنوان سخت‌ترین تجربه‌های‌شان از یک بازی ویدیویی یاد می‌کنند. بازی‌هایی که شاید در زمان تجربه کردن آن‌ها به زمین و زمان لعنت می‌فرستیم، اما وقتی که موفق به عبور از مراحل آن‌ها شدیم، حس می‌کنیم به‌نوبه خود به یک ابرقهرمان تبدیل شده‌ایم و خب چه حسی بهتر از این؟

بهترین بازی های سال 2021

طبیعی است که وقتی صحبت از سخت ترین بازی های جهان می‌شود، صرفا نباید به بازی‌های اکشن و معمایی چند سال اخیر بسنده کنیم و باید به بازی‌های قدیمی که بعضا روی دستگاه‌های آرکید یا کنسول‌های نسل‌های ابتدایی منتشر شده بود، هم نگاهی داشته باشیم. با این اوصاف صحبت را کوتاه کنیم و در ادامه با ما همراه باشید تا ۲۵ مورد از سخت ترین بازی های تاریخ صنعت ویدیو گیم‌ را با یکدیگر مرور کنیم. بازی‌های این فهرست براساس حروف الفبای انگلیسی هستند و رتبه‌بندی خاص دیگری ندارند..

سخت ترین بازی های جهان


گیم‌پلی دوبعدی بازی Zelda II: The Adventure of Link

۲۵- بازی Zelda II: The Adventure Of Link

  • سازنده و ناشر: نینتندو
  • سال انتشار: ۱۹۸۸
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

Zelda II: The Adventure of Link یک بازی اکشن نقش‌آفرینی از مجموعه محبوب زلدا است که ابتدا در سال ۱۹۸۸ برای پلتفرم Famicom منتشر شد. این بازی دنباله مستقیم نسخه اول مجموعه به‌شمار می‌رود که در جریان آن لینک قهرمان بازی تلاش می‌کند تا پرنسس زلدا را که حالا توسط یک طلسم به خواب فرو رفته است، نجات دهد. گیم‌پلی بازی به‌صورت سایداسکرولینگ دنبال می‌شود و در جای‌جای آن المان‌های نقش‌آفرینی به اشکال مختلف خودنمایی می‌کنند. دوربین بازی در زمان ورود به سیاه‌چاله‌ها به‌صورت نمای از بالا به پایین دنبال می‌شود و سازندگان با این کار تلاش کرده‌اند تا به روند بازی تنوع ببخشند.

بهترین بازی های pc

بازی از سیستم مبارزات استراتژیک بهره می‌برد که بر مبنای تعداد جان، سیستم کسب امتیاز تجربی، اسپل‌های جادویی و تعامل با شخصیت‌های غیربازی محیط اطراف چیده شده است. در این بازی لینک یک شمشیر و یک سپر در اختیار دارد و می‌تواند در زمان حمله و دفاع در دو حالت ایستاده و نشسته از ضربات دشمنان جاخالی دهد و با آن‌ها مقابله کند.


موتورسواری در Trials HD

۲۴- بازی Trials HD

  • سازنده و ناشر: RedLynx / مایکروسافت گیم استودیوز
  • سال انتشار: ۲۰۰۹
  • سبک: رانندگی، معمایی

در جریان این بازی بازیکنان سوار یک موتورسیکلت هستند و باید با استفاده از قوانین فیزیک، مسیرهای عجیب و غریب مختلفی را پشت سر بگذارند، از موانع عبور کنند و درنهایت به خط پایان برسند. هدف شما درواقع این است که با کم‌ترین آسیب ممکن مسیر را در کوتاه‌ترین زمان به پایان برسانید. در این بازی تا دل‌تان بخواهد قرار است از روی مسیر به پایین سقوط کنید و شکست بخورید.

این نسخه از مجموعه Trials توسط استودیو RedLynx توسعه داده شد و به‌صورت انحصاری در سال ۲۰۰۹ برای ایکس باکس 360 منتشر شد. آخرین نسخه مجموعه هم ‌Trials Rising نام دارد که تحت حمایت یوبی‌سافت در سال ۲۰۱۹ برای پلتفرم‌های مختلف منتشر شد و اگر از علاقه‌مندان ورزش موتورسواری هستید، این بازی شما را ناامید نمی‌کند.


گذشتن از موانع در Super Meat Boy

۲۳- بازی Super Meat Boy

  • سازنده و ناشر: تیم میت
  • سال انتشار: ۲۰۱۰
  • سبک: پلتفرمر

با ارائه یک سبک پلتفرمینگ سنتی، بازی Super Meat Boy هر مرگ در این بازی را به یک درس آموزنده تبدیل کرده است. به ازای هر اشتباه قهرمان بازی، اثری خونین از قهرمان شکست خورده شما به‌جای می‌ماند و در ادامه به شما اجازه می‌دهد تا مسیرتان را به سرعت پیدا کنید. شما در Super Meat Boy نقش یک شخصیت مکعب مانند قرمز رنگ را ایفا خواهید کرد که برای نجات دوست خود از دست یک فرد شیطان صفت هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهد. گیم‌پلی بازی به‌صورت پلتفرمر است و بازیکنان باید در طول مسیر از بلوک‌هایی که در حال افتادن هستند، تیغ اره‌ها و دیگر موانع خطرناک دوری کنند.

گیم‌پلی اصلی بازی نیازمند کنترل خوب و زمان‌بندی مناسب بازیکنان است که همین موضوع باعث شده تا این بازی از آثار دشوار سبک خود به‌شمار برود. بازی به بخش‌های مختلفی تقسیم شده که مجموعا ۳۰۰ مرحله فوق‌العاده درگیر کننده و چالش برانگیز را به وجود آورده‌اند. جالب است بدانید که Super Meat Boy در سال ۲۰۱۰ توانست لقب چالش ‌برانگیزترین بازی سال را از سوی سایت‌های معروفی مانند IGN به‌دست آورد و از نظر تجاری نیز به موفقیت دست پیدا کند.


منوی اول بازی Super Mario Bros: The Lost Levels

۲۲- بازی Super Mario Bros: The Lost Levels

  • سازنده و ناشر: نینتندو
  • سال انتشار: ۱۹۸۶
  • سبک: پلتفرمر

Super Mario Bros: The Lost Levels محصولی است که اصطلاح «Nintendo hard» را به معنای واقعی کلمه به بازیکنان نشان می‌داد. این اصطلاح مربوط‌به برخی بازی‌های کنسول NES بود که بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ عرضه شدند و از درجه سختی بسیار بالایی برخوردار بودند. بازی The Lost Levels ماریو با یک سری طراحی‌های هوشمندانه، شما را در چشم دیگران کاملا تازه‌کار و ضعیف جلوه می‌داد. شما برای آنکه بتوانید مراحل این بازی را پشت سر بگذرانید، باید بسیار سرسخت می‌بودید.

این بازی درواقع به‌عنوان دنباله نسخه Super Mario Bros. منتشر شد که در‌ آن بازیکنان می‌توانستند کنترل یکی از دو شخصیت ماریو یا لویجی را به‌عهده بگیرند تا بتوانند پرنسس را از دست بوزر نجات دهند. Lost Levels درجه سختی بیشتری را نسبت به نسخه اصلی اضافه می‌کرد و کنترل شخصیت لویجی هم با ماریو کمی تفاوت داشت که می‌توان به اصطکاک کم‌تر سطح زمین و ارتفاع بلندتر پرش او اشاره کرد. این بازی آیتم‌هایی نظیر قارچ‌های سمی را به این مجموعه اضافه کرد که بعدا شاهد حضور آن‌ها در نسخه‌های بعدی بوده‌ایم.


محیط شش ضلعی بازی Super Hexagon

۲۱- بازی Super Hexagon

  • سازنده و ناشر: Terry Cavanagh
  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • سبک: اکشن،

با یک چارچوب ساده و صداگذاری‌های خلاقانه از Jenn Frank، بازی Super Hexagon استرس ترس از شکست خوردن را به شکل عجیبی به شما القا می‌کند. گیم‌پلی بازی از یک اصل ساده پیروی می‌کند. بازیکنان باید با لمس چپ و راست نمایشگر و با حرکت دادن کاراکتر اصلی بازی (مثلث کوچک) در مرکز صفحه، از برخورد آن با نوارهای ۶ ضلعی که در حال حرکت به سمت آن است، جلوگیری کنند. این بازی توسط Terry Cavanagh توسعه داده شده است و به شکل باورنکردنی سخت و در عین‌حال اعتیادآور است. در رابطه با میزان سختی بازی سازندگان بجای استفاده از عبارات مرسوم Normal ،Easy و Hard سه درجه سختی مختلف و متفاوت با نام‌های Hexagon ،Hexagoner و Hexagonest را در اختیار بازیکن قرار داده‌اند که درواقع معنی آن همان سخت، سخت‌تر و خیلی‌ سخت‌تر است!.


دنیای بازی Spelunky

۲۰- بازی Spelunky

  • سازنده و ناشر: Mossmouth
  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • سبک: پلتفرمر، روگ‌لایک

بازی Spelunky یک پلتفرمر شاهکار از نظر طراحی و گیم‌پلی به‌شمار می‌رود. بازیکنان در هر لحظه‌ی این بازی که وقایع آن‌ درون غارهای زیرزمینی اتفاق می‌افتد، به لذتی پنهان دست پیدا می‌کردند. این بازی بسیار دشوار و در عین حال آنقدر لذت‌بخش است که ثابت می‌کند سفر به جهنم و بازگشت از آن، می‌تواند ارزش تجربه کردن را داشته باشد. در این بازی، شما در نقش شخصیتی قرار می‌گیرید که باید برای به‌دست آوردن گنج‌های گوناگون، وارد غارهای مختلفی شود و با انواع تله‌ها و دشمنان مقابله کند.

همانند دیگر آثار روگ‌لایک، چارچوب غارها هربار دست‌خوش تغییر می‌شود و هر دفعه که شما بازی را تجربه می‌کنید با محیط‌های جدیدی روبه‌رو می‌شوید. درواقع جالب است بدانید که اسپلانکی جزو اولین آثاری به‌شمار می‌رود که المان‌های روگ‌لایک را با المان‌های پلتفرمر سایداسکرولینک ادغام کرده است. اسپلانکی از آن دسته بازی‌هایی است که با طراحی مراحل بسیار دشوار خود شناخته می‌شود و بدون شک اگر قصد دارید خود را در یک بازی ویدیویی به چالش بکشید، این بازی می‌تواند انتخاب شما باشد و البته که نسخه دوم آن هم چیزی از نسخه اول کم ندارد.


مبارزه شخصیت اصلی با ماتادور در Shin Megami Tensei III: Nocturne

۱۹- بازی Shin Megami Tensei III: Nocturne

  • سازنده و ناشر: اتلوس
  • سال انتشار: ۲۰۰۳
  • سبک: نقش‌آفرینی

نسخه Nocturne مجموعه Shin Megami Tensei یک بازی نقش‌آفرینی آخرالزمانی است که توسط شرکت Atlus به‌صورت انحصاری برای کنسول پلی استیشن 2 ساخته شد. وقایع بازی در آینده‌ای دور در شهر توکیو رخ می‌دهد که حالا نامش به Vortex World تغییر پیدا کرده است و در سرتاسر آن، انواع موجودات اهریمنی زندگی می‌کنند. این بازی یک اثر مدرن و نقش‌آفرینی کنسولی بود که با گرافیک سه‌بعدی زیبای خود نقطه اوج مجموعه شین مگامی تنسی به‌شمار می‌رفت. این بازی به‌شکل اساسی رویکرد متفاوتی را از نظر ساختار اخلاقی نسبت به دیگر بازی‌ها اتخاذ کرده بود و به بازیکنان اجازه می‌داد تا با یکی از چند فرقه‌ بازی روندی متمایزتر از رویکردهای معمولی آشوب، نظم، روشنایی و تاریکی را اتخاذ کنند.

شخصیت اصلی بازی، یک پسر دبیرستانی است که به یک موجود نیمه شیطانی تبدیل شده است و می‌تواند در طول بازی موجودات اهریمنی مختلف را به کنترل خود در آورد و در مبارزات از آن‌ها کمک بگیرد. مبارزات نوبتی بازی بسیار سخت و نفس‌گیر طراحی شده بود و پیروز شدن در هر کدام از آن‌ها نیاز به برنامه‌ریزی و صبر و حوصله زیاد داشت. اتلوس در سال ۲۰۲۰ نسخه ریمستر این بازی را ابتدا برای پلتفرم‌های پلی استیشن 4 و نینتندو سوییچ و یک سال بعد هم برای کاربران پی‌سی منتشر کرد تا نسل جدید بازیکنان بتوانند از تجربه این بازی لذت ببرند.


گرگ یک دست در نسخه‌ی Game of the Year بازی Se*******o: Shadow Dies Twice

۱۸- بازی Se*******o: Shadows Die Twice

  • سازنده و ناشر: فرام‌سافتور / اکتیویژن
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • سبک: اکشن‌ماجرایی

بازی Se*******o: Shadows Die Twice یک اثر اکشن ماجرایی خوش‌ساخت دیگر از استودیو فرام‌سافتور است که در جریان آن یک شینوبی به‌نام Wolf تصمیم می‌گیرد تا از یک سامورائی که به او حمله کرده و اربابش را ربوده است،‌ انتقام بگیرد. گیم‌پلی اصلی بازی بر مبنای المان‌های مخفی‌کاری، گشت‌وگذار در محیط و مبارزات رودررو چیده شده است. وقایع بازی در دوره سنگوکو ژاپن رخ می‌دهد و ارجاعات مختلفی به این دوره تاریخی کشور ژاپن هم دارد. این بازی در مقایسه با سری سولز از المان‌های نقش‌آفرینی کمتری استفاده می‌کند، اما شما می‌توانید در طول بازی تجهیزات خود را آپگرید و برخی مهارت‌ها را شخصی‌سازی کنید.

طراح ارشد بازی Battlefield 2042 از استودیو DICE جدا شد

بازی برخلاف آثار قبلی فرام‌سافتور مجازات کمتری را در مقابل مرگ شخصیت اصلی درنظر می‌گیرد. به‌نحوی‌ که اگر بازیکنان در جریان بازی کشته شوند، می‌توانند توسط یک نیروی خاص دوباره احیا شوند. در مجموع شاید س*******و در مقایسه با سری سولز استودیو فرام‌سافتور از درجه سختی کم‌تری بهره برده باشد، اما باز هم نباید فراموش کرد که این بازی ساخته هیدتاکا میازاکی است و قرار نیست به شما آسان بگیرد!


Nioh

۱۷- بازی Nioh

  • سازنده و ناشر: تیم نینجا / سونی و تکمو
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی، هک‌ اند اسلش

Nioh یک بازی اکشن نقش‌آفرینی از استودیو تیم نینجا است که وقایع آن در دوره ۱۶۰۰ میلادی در کشور ژاپن رخ می‌دهد. بازی روایت‌گر زندگی ویلیام ادمز (William Adams) ملوانی ایرلندی است که بعدها تبدیل به یکی از اولین سامورایی‌های غیرژاپنی می‌شود. بازیکنان در این بازی با در اختیار گرفتن کنترل ویلیام وارد مراحل مختلفی می‌شوند که باید با دشمنان مختلفی از جمله‌ انسان‌ها و موجودات فراطبیعی به‌نام یوکای روبه‌رو شوند. بازیکنان می‌توانند در این بازی آزادانه در محیط به‌ جست‌وجو بپردازند و آیتم‌های مختلف را از بخش‌های گوناگون جمع‌آوری کنند.

سیستم مبارزات بازی ترکیبی از مکانیزم‌های سری سولز و سرعت‌ مبارزات بالای هک‌انداسلش بازی‌های قبلی استودیو تیم نینجا است که در جریان آن‌ها ویلیام می‌تواند به دشمنان حمله کرده و ضربات آن‌ها را دفاع کند. در طول بازی اگر ویلیام کشته شود، تمامی امتیازهای EXP که تا آن نقطه بازیکنان به‌دست ‌آورده‌اند در همان مکان رها می‌شوند و بازیکنان پس از زنده شدن باید به آن مکان بازگشته و آن را پس گیرند، اما درصورتی‌که بازیکنان باری دیگر کشته شوند و نتوانند امتیازهای افتاده شده را پس گیرند، برای همیشه آن‌ها را از دست می‌دهند. بازی دارای المان‌های نقش‌آفرینی است و بازیکنان علاوه‌بر تجهیزات ویلیام، می‌توانند مهارت‌های او را بهبود بخشند.


قلعه و نینجا در بازی Ninja Gaiden

۱۶- بازی Ninja Gaiden

  • سازنده و ناشر: تکمو
  • سال انتشار: ۱۹۸۸
  • سبک: بیتم‌آپ

اگر به بازی‌های سبک هک اند اسلش علاقه‌مند باشید، بدون شک نام مجموعه نینجا گایدن به گوشتان خورده است. مجموعه‌ای که اولین نسخه آن در سال ۱۹۸۸ با نام Ninja Gaiden برای دستگاه‌های آرکید منتشر شد. هر کسی که این بازی را تجربه کرده باشد، امکان ندارد کابوس مرحله 2-6 آن را از یاد ببرد. مرحله‌ای که شاید بتوان آن را یکی از سخت‌ترین مراحل تاریخ بازی‌های ویدیویی نامید. در این بازی بیتم‌آپ ساید اسکرولینگ، بازیکنان کنترل یک نینجا را به‌عهده می‌گیرند که وظیفه دارد یک گروه شیطانی را که توسط فردی به‌نام Bladedamus از نوادگان نوستراداموس هدایت می‌شود، از بین ببرد. درواقع این گروه قصد دارند تا پیش‌بینی نوستراداموس را درمورد پایان دنیا محقق کرده و خیابان‌های کشور ایالات متحده را مملو از جنایت‌کاران کنند.

بازی از المان‌های بیتم‌آپ بهره می‌برد و بازیکانان می‌توانند با حرکت در جهات مختلف، با دشمنان خود درگیر شوند. المان‌های محیطی بازی همانند باجه تلفن و سطل‌آشغال‌ها قابل تخریب هستند و بعضا آیتم‌های مختلف همانند بازیابی سلامت، افزایش زمان و حتی جان اضافه را پیش‌روی بازیکنان قرار می‌دهند. تاکنون نسخه‌های مختلفی از این مجموعه منتشر شده است که هرکدام تجربه لذت‌بخشی و منحصربه‌فردی را شامل می‌شوند. درصورت تمایل می‌توانید آخرین نسخه از این مجموعه یعنی Ninja Gaiden: Master Collection را روی کنسول‌های خانگی و پی‌سی تجربه کنید.


دنیای بازی Mega Man 9

۱۵- بازی Mega Man 9

  • سازنده و ناشر: کپکام
  • سال انتشار: ۲۰۰۸
  • سبک: اکشن، پلتفرمر

بازی Mega Man 9 دهمین نسخه از مجموعه محبوب و معروف مگامن است که در سال ۲۰۰۸ برای اولین‌بار برای کنسول‌های خانگی منتشر شد. اثری که سازندگان آن‌ را با جلوه‌های بصری و صوتی نسخه‌های ۸ بیتی به‌عنوان یک بازی رترو توسعه دادند و پس از عرضه با نقدهای مثبتی از جانب منتقدین روبه‌رو شد. داستان بازی اوایل قرن ۲۱ رخ می‌دهد، جایی که ارتشی نابودگر از ربات‌ها به سراسر جهان حمله کرده‌اند و در این بین خالق «مگامن» یعنی Dr Light مقصر این موضوع شناخته شده و از سویی دیگر دشمن خونی او یعنی Dr. Wily نیز از وقوع این حادثه اعلام بی‌اطلاعی می‌کند. حال نوبت مگامن است که جلوی حمله ربات‌ها را بگیرد، بی‌گناهی خالق خود را ثابت کند و پرده از نیت‌های شوم و شیطانی Dr. Wily بردارد.

گیم‌پلی بازی به‌صورت دوبعدی سایداسکرولینگ است و در جریان آن بازیکنان باید با استفاده از المان‌های اکشن و پلتفرمینگ، هشت مرحله اولیه بازی را به اتمام برسانند. در مجموع نسخه‌های مختلف مجموعه مگامن همیشه از سختی‌ فراوانی برخوردار بوده‌اند که در بین آن‌ها بازی Mega Man 9 از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. پس اگر می‌خواهید خود را در یک بازی دوبعدی پیکسل آرتی به‌چالش بکشید، چه اثری بهتر از مگامن؟


مبارزات تن به تن در بازی God Hand

۱۴- بازی God Hand

  • سازنده و ناشر: کلاور استودیوز / کپکام
  • سال انتشار: ۲۰۰۶
  • سبک: اکشن، بیتم‌آپ

در صنعت بازی‌های ویدیوی، کمتر توسعه‌دهنده‌ای همانند شینجی میکامی می‌تواند حس یک مبارزه واقعی را این چنین به بازیکنان القا کند. God Hand یک بازی کلاسیک شگفت‌انگیز به همراه سیستم ضربات چندگانه‌‌ای است که شباهت زیادی به مجموعه بایونتا دارد. داستان بازی به این شکل است که یک استاد هنرهای رزمی با به‌دست آوردن قدرت ویژه‌ای در دستانش به‌نام God Hand باید از دنیا در مقابل نیروهای شیطانی محافظت کند. در بازی بیش از صد حرکت مختلف وجود دارد که از مشت‌ و ضربات ساده گرفته تا ضربات مخصوص را شامل می‌شوند. قوی‌ترین توانایی‌های بازی در قالب God Reel بازیکنان انجام می‌شود. سیستم درجه سختی بازی شناور است و بازیکنان می‌توانند به‌صورت لحظه‌ای درجه آن را در طول بازی مشاهده کنند. به‌نحوی‌که اگر بازیکنان ضربات مختلف از دشمنان خود دریافت کنند، سخت سختی کاهش پیدا کرده و اگر بتوانند ضربات مختلفی را به دشمنان خود وارد بیاورند، درجه سختی افزایش پیدا می‌کند.


مبارزه شوالیه در بازی Ghosts & Goblins

۱۳- بازی Ghosts n' Goblins

  • سازنده و ناشر: کپکام
  • سال انتشار: ۱۹۸۵
  • سبک: پلتفرمر

Ghosts 'n Goblins یک بازی پلتفرمر پیکسلی است که اولین نسخه از این مجموعه محبوب به‌شمار می‌رود که کپکام اولین‌بار آن را در سال ۱۹۸۵ برای دستگاه‌های آرکید منتشر کرد. در جریان این بازی بازیکنان کنترل شوالیه‌ای به‌نام Sir Arthur را به‌عهده می‌گیرند که باید برای نجات جان پرنسس پرین-پرین از دست Astaroth، انواع موجودات را از زامبی و شیاطین گرفته تا اژدها را از بین ببرد. در طول بازی بازیکنان می‌توانند سلاح‌ها و آیتم‌های جدید پیدا کنند و از آن‌ها برای مبارزات بهره بگیرند. سیستم گیم‌پلی بازی هم بدین صورت است که بازیکنان درصورتی‌که دو ضربه دریافت کنند، یک جان خود از دست می‌دهند و بعد آن باید مرحله را از ابتدا آغاز کنند. سازندگان نسخه‌های مختلفی از این مجموعه را تاکنون منتشر کرده‌اند که جدیدترین آن Ghosts 'n Goblins Resurrection نام دارد که علاقه‌مندان می‌توانند آن را روی پلتفرم‌های مختلف تجربه کنند.


بازار رفتن از کوه در Getting Over It with Bennett Foddy

۱۲- بازی Getting Over It with Bennett Foddy

  • سازنده و ناشر: Bennet Foddy
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • سبک: پلتفرمر

در جریان بازی Getting Over It with Bennett Foddy بازیکنان کنترل شخصیتی به‌نام Diogenes را به‌عهده می‌گیرند که درون یک دیگ بزرگ گیر افتاده است. او یک چکش مخصوص کوهنوردی در اختیار دارد و باید با استفاده از آن به محیط اطراف خود تکیه کند و مسیر خود را پیش ببرد. درواقع بازیکنان باید نیم‌تنه بالای بدن شخصیت اصلی و چکش در دست او را به‌نحوی کنترل کنند که او بتواند از کوه بالا برود که اصلا و ابدا کار ساده‌ای نیست. هرچه از کوه بالاتر می‌روید خطر از دست دادن کل دستاوردهای‌تان بیشتر می‌شود. بازی هیچ‌گونه چک‌پوینتی ندارد و بازیکنان باید بدون توقف و بدون اشتباه خود را به بالاترین نقطه نقشه بازی برسانند. اینکه سختی بازی به‌خاطر سیستم کنترلی عجیب و اعصاب‌خوردکن آن است یا خیر، هنوز مشخص نیست. اما چیزی که واضح است این است که به اتمام رساندن Getting Over It with Bennett Foddy اعصابی پولادین نیاز دارد!


کشتی فضایی در FTL: Faster Than Light

۱۱- بازی FTL: Faster Than Light

  • سازنده و ناشر: سابست گیمز
  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • سبک: استراتژیک، روگ‌لایک

پس از پخش سریال‌های تلویزیونی موفقی همانند Battlestar Galactica و Star Trek، بسیاری از ما این رویا را داشتیم تا کاپیتان یک سفینه فضایی شویم و در فضای بی‌کران بین ستاره‌ای به ماجراجویی بپردازیم. این رویا با نبردهای فضایی واقع‌گرایانه و فوق‌العاده بازی نقش‌آفرینی همزمانی به‌نام FTL: Faster Than Light محقق شده است. در بازی FTL، بازیکنان کنترل خدمه یک سفینه فضایی را به عهده می‌گیرد که با سرعت بالاتر از نور حرکت می‌کند. سفینه‌ای که حامل اطلاعات بسیار مهمی است که باید آن را به‌دست ناوگان متحد برساند و در این بین با سفینه‌های شورشی هم مقابله کند. این بازی در سال ۲۰۱۲ توسط شرکت Subset Games برای پلتفرم‌های پی سی، مک و لینوکس ساخته و عرضه شد و نسخه iOS آن هم دو سال بعد به گوشی‌های آیفون راه پیدا کرد.

بازی به‌عنوان یکی از موفق‌ترین پروژه‌های کیک‌استارتر صنعت ویدیو گیم شناخته می‌شود که پس از عرضه با نقدهای مثبت مختلفی روبه‌رو شد. سازندگان نسخه بهبودیافته بازی را با نام FTL: Advanced Edition به‌همراه سفینه‌های بیشتر، رویدادهای جدید و دیگر المان‌های مختلف گیم‌پلی در سال ۲۰۱۴ عرضه کردند. در ابتدای بازی بازیکنان یک سفینه‌ فضایی را انتخاب می‌کنند که دارای شکل ظاهری، ترکیب‌ سلاح‌ها و آیتم‌های منحصربه‌فردی است. بازی همانند دیگر آثار روگ‌لایک چندین منطقه فضایی مختلف را به‌صورت تصادفی تولید می‌کند که بازیکنان بدون آن‌که بدانند چه چیزی انتظارشان را می‌کشد، باید در میان آن‌ها حرکت کنند.


محیط دنیای Donkey Kong Country: Tropical Freeze

۱۰- بازی Donkey Kong Country: Tropical Freeze

  • سازنده و ناشر: رترو استودیوز / نینتندو
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • سبک: پلتفرمر

اینکه شخصیت نقش اول یک بازی پس از سه دهه، هنوز ستاره آن مجموعه باشد، اتفاق رایجی نیست، اما Donkey Kong شرکت نینتندو غیرممکن‌ها را ممکن کرده است. نسخه Tropical Freeze این مجموعه، سخت‌ترین چالشی‌ است که این شخصیت با آن مواجه شده است. Donkey Kong Country: Tropical Freeze پنجمین نسخه از مجموعه محبوب و قدیمی دانکی کانگ به‌شمار می‌رود که در جریان آن Donkey Kong Island محل زندگی دانکی کانگ توسط گروه شرور Snowmads دچار یخبندان شده است و حالا او باید به‌کمک خانواده‌اش به جزیره‌های دیگر سفر کرده و برای محل زندگی خود تلاش کنند. بازی از لحاظ طراحی مراحل، گیم‌پلی و صداگذاری مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است و درکنار آن‌ها درجه سختی بیش از حد برخی مراحل باعث حضور این بازی در این فهرست شده است.


دانته در Devil May Cry 3: Dante's Awakening

۹- بازی Devil May Cry 3: Dante's Awakening

  • سازنده و ناشر: کپکام
  • سال انتشار: ۲۰۰۵
  • سبک: هک‌ اند اسلش، اکشن‌ماجرایی

بازی بعدی فهرست به یکی از نسخه‌های مجموعه محبوب دویل می کرای اختصاص دارد. Devil May Cry 3: Dante's Awakening یک بازی اکشن‌ماجرایی با المان‌های هک‌انداسلش است که کپکام آن را در سال ۲۰۰۵ منتشر کرد. البته که به‌شکلی کاملا غیرمرسوم، نسخه اولیه آمریکایی بازی Devil May Cry 3 سخت‌تر از نسخه ژاپنی آن طراحی شده بود. هر شکست خسته‌کننده در این بازی، قدرت‌های شگفت‌انگیزی به حمله‌های دانته اضافه می‌کرد تا به‌وسیله آن‌ها بتواند همانند یک شکارچی واقعی خدایان گاتیک، دشمنان را تکه پاره کند.

این بازی درواقع پیش‌درآمد بازی اول و اصلی دویل می کرای به‌شمار می‌رود، به‌نحوی‌که وقایع داستانی آن یک دهه قبل از وقایع نسخه اول رخ می‌دهد و در آن شاهد رابطه پرتنش دانته و برادرش ورجیل هستیم. بازی مکانیزم‌های مبارزه مختلفی را با تمرکز روی ضربات کمبو و اکشن پرسرعت به بازیکنان معرفی می‌کند که تجربه آن واقعا به‌نوبه خود لذت‌بخش است.


شوالیه تکیه داده به شمشیر در دارک سولز

۸- بازی Dark Souls

  • سازنده و ناشر: فرام‌سافتور / باندای نامکو
  • سال انتشار: ۲۰۱۱
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

مگر می‌شود صحبت از بازی‌های سخت باشد و نامی از Dark Souls برده نشود؟ در رابطه با این بازی باید به این نکته توجه داشته باشید که قرار نیست در آن با تمرین و تکرار، حرفه‌ای شوید و مراحل آن را پشت سر بگذارید؛ دارک سولز بازی دشواری است که تنها مناسب گیمرهای حرفه‌ای است که می‌خواهند خود را در مقابل سختی یک بازی محک بزنند. برای تجربه یک بازی سخت و فوق‌العاده لذت‌بخش، کافی است وارد جهان آن شوید و از تک تک لحظات بازی استودیو فرام‌سافتور لذت ببرید.

واقع این بازی در منطقه تخیلی Lordran اتفاق می‌افتد، جایی که بازیکنان کنترل شخصیتی نامیرا و طلسم‌شده را به‌عهده می‌گیرند که برای یافتن سرنوشت خود و هم‌نوعانش وارد سفری پرچالش می‌شود. بازیکنان در طول بازی نبردهای بسیاری را تجربه می‌کنند که شامل ضربات از نزدیک، انواع مانورهای دفاعی و توانایی‌های جادویی می‌شود. بدون شک دارک سولز به‌واسطه سیستم‌ سخت‌گیرانه آن در مقابل مرگ بازیکنان یکی از سخت‌ترین بازی‌های ویدیویی منتشر شده در دهه اخیر به‌شمار می‌رود و البته که نباید از نسخه‌های دوم و سوم آن هم غافل شد.


Cuphead

۷- بازی Cuphead

  • سازنده و ناشر: استودیو MDHR
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • سبک: ران اند گان (شوتم آپ)

یکی دیگر از بازی‌هایی که در چند سال اخیر به‌خاطر درجه سختی چالش برانگیز خود حسابی نظر بازیکنان مختلف را به‌خود جلب کرد، Cuphead بود. اثری فوق‌العاده جذاب که با الهام‌گیری از کارتون‌های دهه ۳۰ میلادی بازیکنان را در قالب دو شخصیت فنجان‌شکل قرار می‌دهد! درواقع شخصیت‌های اصلی این بازی شخصیت‌های کاپ‌هد و ماگ‌من هستند که پس از وقوع اتفاق‌های مختلف روح خود را به شیطان می‌بازند و حالا برای بخشیده شدن توسط شیطان باید بدهی‌های او را از موجودات مختلف دنیای بازی پس بگیرند. گیم‌پلی بازی به‌صورت شوتم‌آپ است و شما باید علاوه‌بر کنترل حرکتی شخصیت اصلی بازی همواره به‌سمت دشمنان تیراندازی کنید. از دشمنان معمولی بازی که بگذریم، باس‌فایت‌های Cuphead یکی از چالش‌برانگیزترین مبارزات بازی‌های ویدیویی سال‌های اخیر را پیش‌روی شما قرار می‌دهد.


شخصیت برد فنگ در Contra: Hard Corps

۶- بازی Contra: Hard Corps

  • سازنده و ناشر: کونامی
  • سال انتشار: ۱۹۹۴
  • سبک: ران اند گان

هر کسی که بازی کردن را از نسل‌های قدیمی کنسول‌ها آغاز کرده باشد، حتما با نام کنترا آشنایی دارد. مجموعه ساید اسکرولینگی که طرفداران بی‌شماری دارد و همیشه به سختی بیش از حد معروف بوده است. وقایع نسخه Contra: Hard Corps این مجموعه در سال ۲۶۴۱ و پنج سال از اتفاقات نسخه Alien Wars رخ می‌دهد. در جریان داستان بازی کلنل بهموت پس از ترد شدن از ارتش قصد دارد با استفاده از تکنولوژی بیگانه‌گان به تولید اسلحه بپردازد. در این بین یک تیم جدید به‌نام Hard Corps برای کنترل کردن اوضاع به محل اعزام می‌شوند که تعداد اعضای آن‌ها به چهار نفر می‌رسد.

در طول بازی شما می‌توانید تصمیم‌های مختلفی را اتخاذ کنید که نتیجه آن پایان‌بندی‌های مختلف بازی Contra: Hard Corps است. بازیکنان در این نسخه حالا می‌توانند چهار سلاح مختلف را با خود حمل کنند و حتی بازی به آن‌ها اجازه می‌دهد با برداشتن آیتم‌های پاور‌آپ به ارتقای تجهیزات خود بپردازند. این نسخه را می‌توان سخت‌ترین بازی این مجموعه نام برد که در سال ۱۹۹۴ توسط کونامی برای کنسول سگا جنسیس عرضه شد.


دنیای بازی کمیکس زون

۵- بازی Comix Zone

  • سازنده و ناشر: سگا
  • سال انتشار: ۱۹۹۵
  • سبک: بیتم‌آپ

به شخصه در دوران کودکی و نوجوانی زمانی‌که نه پلی استیشن وجود داشت و نه بازی‌های سه‌بعدی کامپیوتری، از تجربه آثار کنسول‌های میکرو و سگا جنسیس به‌شدت لذت می‌بردم. درواقع سگا جنسیس نسخه ارتقا یافته بازی‌های SNES را پیش‌روی مخاطبان قرار می‌داد که از حق نگذریم هنوز هم که هنوزه برخی از بازی‌های آن از ارزش تجربه بالایی برخوردار هستند. یکی از این بازی‌ها کومیکس زون (Comix Zone) نام دارد. یک بازی بیتم‌آپ ناب که با پیاده‌سازی ایده‌ای بسیار جذاب درکنار مجموعه شورش در شهر (Streets of Rage) به‌اثری به‌یادماندنی و فوق‌العاده سرگرم‌کننده تبدیل شده بود.

در این بازی شما در نقش شخصیتی به‌نام Sketch Turner قرار می‌گیرید که در حال کار روی کمیک جدید خود است. یک شب با برخورد صاعقه به صفحه کمیک، یکی از شخصیت‌های منفی اصلی به‌نام Mortus از صفحات کمیک خارج می‌شود و تصمیم می‌گیرد برای شروع Sketch را به‌قتل برساند. اما او در دنیای واقعی قدرتی ندارد و به همین دلیل او ترنر را وارد کمیک خود می‌کند تا هیولاهایی که توسط خود اکسچ خلق شده‌اند به ترنر حمله کنند.

داستان بازی از اینجا شروع می‌شود و شما باید با میزان نوار سلامت و آیتم‌هایی که در اختیار دارید صفحه به صفحه کمیک را پیش ببرید و به‌صفحات دیگر داستان حرکت کنید. هدف شما شکست نیروهای اهریمنی‌ است که به دنیای انسان‌ها حمله کرده‌اند. گیم‌پلی بازی ‌به‌صورت بیتم‌آپ با گرافیک دوبعدی است. شما می‌توانید با استفاده از مهارت‌های رزمی با دشمنان به‌مبارزه بپردازید و صدالبته که درصورت مردن باید کل بازی را از ابتدا آغاز کنید.

بازی پلتفرمر Celeste

۴- بازی Celeste

  • سازنده و ناشر: Extremely OK Games (مت‌میک گیمز)
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • سبک: پلتفرمر

بدون شک یکی از بهترین بازی‌هایی که در سال‌های اخیر منتشر شده، سلست ساخته استودیو مت‌میک‌ گیمز است که با روایت داستانی زیبا و گیم‌پلی جذاب خود تحسین منتقدان و بازیکنان بسیاری را در سراسر جهان به خود جلب کرد. اثری با گرافیک پیکسل‌آرتی که در جریان آن بازیکنان کنترل دختری به‌نام مدلین را به‌عهده می‌گیرند که وظیفه پیدا می‌کند که از کوهی به‌نام سلست بالا برود. از شخصیت‌پردازی عالی کاراکترهای بازی گرفته تا جزئیات بسیار محیط بازی و صداگذاری عالی همه و همه باعث شده‌اند تا سلست تجربه‌ای به‌یادماندنی برای هر بازیکنی به‌شمار برود.

البته که درکنار موارد گفته شده، نمی‌توان از گیم‌پلی سخت و دشوار بازی چشم‌پوشی کرد. بازی با استفاده عالی از المان‌های پلتفرمر مسیری پرخطر و پر از تله و موانع را پیش‌روی شخصیت اصلی بازی و بازیکنان قرار می‌دهد که نیاز زیادی به صبر و مهارت بالا دارد. مرگ در بازی یکی از همراهان شما خواهد بود و این شما هستید که باید از هربار مردن خود برای ادامه مسیر درس بگیرید.


بازی Castlevania III: Dracula's Curse

۳- بازی Castlevania III: Dracula's Curse

  • سازنده و ناشر: کونامی
  • سال انتشار: ۱۹۹۰
  • سبک: اکشن، پلتفرمر

این نسخه از مجموعه Castlevania موفق شد تا توازنی فراموش‌نشدنی میان سختی دیوانه‌وار و گیم‌پلی لذت‌بخش خود ایجاد کند. گیم‌پلی این نسخه المان‌های نقش‌آفرینی نسخه‌ دوم سری را کنار گذاشت و به ریشه‌های پلتفرمر نسخه اول بازگشت. داستان بازی غیر خطی بود و وقایع آن چند قرن قبل‌تر از نسخه اصلی این مجموعه رخ می‌داد. در بازی Castelvania III: Dracula's Curse شما کنترل شخصیتی به‌نام Trevor C. Belmont را که از پیشینیان Simon Belmont (شخصیت اصلی نسخه اول و دوم بازی) بوده است، به عهده می‌گیرید.

در طول بازی سه نیروی کمکی می‌توانند به شخصیت اصلی یاری برسانند. بازیکنان پس از به اتمام رساندن مرحله اول می‌توانند مسیرهای مختلفی از روایت داستان را به سلیقه خود انتخاب کنند که در نتیجه باعث به‌وجود آمدن پایان‌های مختلف بازی می‌شود. گیم‌پلی بازی به‌صورت دوبعدی با المان‌های پلتفرمر است که رد کردن مراحل آن و شکست دادن دشمنان تا حد زیادی می‌تواند برای بازیکنان چالش‌برانگیز باشد.


بازی بلادبورن (Bloodborne)

۲- بازی Bloodborne

  • سازنده و ناشر: فرام‌سافتور / سونی
  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی، ترس و بقا

از اینکه نام آثار استودیو فرام‌سافتور را در این فهرست مشاهده می‌کنید، اصلا نباید تعجب کنید! بلادبرن شاید از لحاظ درجه سختی یک سطح پایین‌تر از دارک سولز قرار گیرد، اما باز هم به اتمام رساندن مراحل آن و شکست باس‌فایت‌های آن واقعا کار هر بازیکنی نیست. بازی روایت‌گر شخصیتی ملقب به Hunter است که در دنیای ویکتوریایی و گاتیک شهری به‌نام Yharnam به جست‌وجوی منبع یک بیماری همه‌گیر می‌گردد که این شهر را به نابودی کشانده است. در این مسیر شما با باید رمز و رازهای نهفته در شهر را کشف کرده و با هیولاها و موجودات اهریمنی هم مبارزه کنید. شما می‌توانید شخصیت اصلی بازی‌ را شخصی‌سازی کرده و از آیتم‌های مختلفی همانند شمشیر و اسلحه برای نابودی دشمنان استفاده کنید.

همانند سری سولز شما با نابودی دشمنان آیتمی به‌نام Blood Echoes به‌دست می‌آورید که در صورت کشته شدن در محل مرگ شخصیت اصلی تمامی این آیتم‌ها رها می‌شوند و بازیکنان یک‌بار شانس دارند تا آن‌ها را مجددا از آن خود کنند. درمجموع مرگ در بازی اصلا خوشایند نیست و تعداد کم چک‌پوینت‌ها در مراحل می‌تواند تجربه بازی را برای‌تان بسیار چالش بر‌انگیز کند. بلادبرن نسبت به دیگر آثار فرام‌سافتور از سرعت گیم‌پلی بیشتری برخوردار است و با موسیقی گوش‌نواز و اتمسفر نفس‌گیر خود می‌تواند ساعت‌ها شما را محو دنیای بی‌مانند خود کند.


کاراکترهای بازی Battletoads

۱- بازی Battletoads

  • سازنده و ناشر: ریر / Tradewest
  • سال انتشار: ۱۹۹۱
  • سبک: بیتم‌آپ، پلتفرمر

شاید یکی دیگر از معروف‌ترین و سخت‌ترین مجموعه بازی‌های ویدیویی سری محبوب Battletoads باشد که تاکنون نسخه‌های مختلفی از آن برای پلتفرم‌های گوناگون منتشر شده است. نسخه اول این مجموعه در سال ۱۹۹۱ منتشر شد. این بازی درواقع یک اثر پلتفرمر بیتم‌آپ بود که المان‌های گیم‌پلی مختلفی همانند رانندگی، بالا رفتن از موانع و کورس‌های ماشین‌سواری و عبور از منابع در آن قرار داده شده بود. بازیکنان در زمان شروع بازی با سه جان کار خود را آغاز می‌کنند.

در بازی هیچ سیستم ذخیره کردن میزان پیشرفت وجود نداشت و بازیکنان تنها می‌توانستند با خوردن حشرات میزان ضربه خوردن خود را تا عدد ۶ افزایش دهند. شخصیت اصلی بازی یک قورباغه است که می‌تواند به واسطه هنرهای رزمی ضربات مختلفی را به دشمنان وارد بیاورد. در جریان داستان بازی شاهد حضور سه قورباغه مبارز هستیم که با یکدیگر گروهی به‌نام Battletoads را تشکیل داده‌اند. Rash و Zits مأمور می‌شوند تا راهی مأموریتی شوند که در جریان آن باید دوست سوم خود یعنی Pimple و پرنسس آنجلیکا را از دست دارک کویین نجات دهند. البته که مخاطبان جدید می‌توانند نسخه جدید این مجموعه را که در سال ۲۰۲۰ توسط استودیو ایکس باکس منتشر شد، روی کنسول‌های خانواده ایکس باکس و پلتفرم پی‌سی تجربه کنند.


 

پرسش‌های متداول

۱- سخت ترین بازی های تاریخ کدام‌اند؟

از سخت‌ترین بازی‌های تاریخ، می‌توان به آثار کلاسیکی مثل Comix Zone و Ghost n Goblins اشاره کرد و در میان بازی‌های جدید‌تر هم نمونه‌هایی مثل سری دارک سولز، بلادبورن و س*******و از استودیو فرام‌سافتور و همچنین بازی سلست را داریم.

۲- سخت ترین بازی های نسل هشتم کدام‌اند؟

از میان بازی های سختی که در نسل هشتم منتشر شدند، می‌توان به آثاری مثل کاپهد، دارک سولز، بلادبورن، سلست و Getting Over It with Bennett Foddy اشاره کرد.

بهترين بازي هاي سال 2021

۸ بازديد

شايد بهتر از ما بدونيد كه كدام بازي بهترين جزو بهترين بازي هاي سال 2021 بود. اگر خوره بازي هاي كامپيوتري باشيد قطعا با بازي هايي كه در اين مقاله مي خواهيم معرفي كنيم، مي دانيد كه جزو بهترين بازي سال 2021 هستند. در اين مقاله از سايت ديجيكالا قرار هست كه اين مورد رو بررسي كنيم.

بلاگ رسمي پلي‌استيشن اخيرا نظرسنجي‌هايي در رابطه بهترين‌هاي صنعت بازي‌هاي ويديويي در سال ۲۰۲۱ برگزار كرده بود. حال با آغاز سال جديد ميلادي و بسته شدن نظرسنجي‌ها و شمارش آراء، برندگان بازي سال ۲۰۲۱ از ديدگاه گيمرهاي كنسول پلي‌استيشن مشخص شده است. حضور گسترده‌ي بازيكنان در اين نظرسنجي‌ها باعث شده بود تا شاهد رقابت جذابي بين نامزدها باشيم. در ادامه ليست برندگان آمده است.

بهترين شخصيت جديد

ليدي ديميترسك

ليدي ديميترسك | رزيدنت اويل ويلج

آلسينا ديميترسكو ساير نامزدها را در يكي از محبوب‌ترين دسته‌بندي‌هاي امسال تحت‌الشعاع قرار داد. ديميترسكو يكي از آنتاگونيست‌هاي بازي رزيدنت ايول ۸ و اربات يك قلعه‌ي بزرگ در دهكده‌ي بازي است كه در خدمت مادر ميراندا به يكي از موانع اصلي ايتان وينترز تبديل مي‌شود. او با يك سري از قتل‌هايي كه به چندين دهه قبل برمي‌گردد، ارتباط داشته و رئيس خانواده ديميترسكو است. از فرزندان او مي‌توان به بلا، كاساندرا و دانيلا ديميترسكو اشاره كرد. از تعقيب بازيكنان در راهروهاي خانه‌ي مجللش گرفته تا آسيب زدن به آن‌ها با ناخن‌هاي پنجه‌مانندش، حضور او فراموش‌نشدني است. گفتني است كه صداپيشگي او توسط مگي رابرتسون انجام شده است. در ادامه اسامي ديگر نامزدها آمده است.

ريوت | Ratchet & Clank: Rift Apart

تنزو | Ghost of Tsushima Director’s Cut

الكس چن | Life is Strange: True Colors

بهترين داستان

رزيدنت اويل ويلج

بهترين داستان

رزيدنت اويل ويلج (Resident Evil Village)

از اقامتگاه كپك‌زده‌ي خانواده‌ي بيكر گرفته تا زمين‌هاي نحس اطراف قلعه‌ي ديميترسك، انگار ايتان وينترز نمي‌تواند زندگي خوب و خوشي داشته باشد. داستان جديدترين نسخه از رزيدنت اويل با سادگي فريبنده‌اي آغاز مي‌شود؛ مردي با خانواده‌ي جديدش و گذشته‌اي غم‌انگيز كه با آينده‌اي آشفته‌تر تلاقي پيدا مي‌كند. كپكام در اين نسخه نيز بار ديگر مي‌درخشد و با اين كه شاهد المان‌هاي اكشن بيشتري نسبت به نسخه‌ي قبل هستيم اما استوديو سازنده توانسته داستاني جذاب را از تلاش ايتان وينترز براي يافتن دخترش روايت كند. در ادامه اسامي ديگر نامزدها آمده است.

بهترين داستان

Life is Strange: True Colors

Marvel’s Guardians of the Galaxy

Ratchet & Clank: Rift Apart

بهترين كارگرداني هنري

رچت و كلنك

بهترين كارگرداني هنري

Ratchet & Clank: Rift Apart

رقابت براي بهترين كارگرداني هنري بسيار شديد بود، اما Ratchet & Clank: Rift Apart جايزه اصلي را دريافت كرده است. اينسامنياك گيمز از زمان پلي‌استيشن ۲ در حال بازيابي سبك هنري سري بوده است و در اين اولين بازي از اين مجموعه روي پلي‌استيشن ۵ مي‌درخشد. چهره‌هاي عالي رچت و ريوت با سطوح جديدي از انيميشن‌هاي دقيق طراحي شده‌اند. حافظه‌ي اس‌اس‌دي پلي‌استيشن ۵ نيز كمك زيادي به درخشش بازي مي‌كند. با وجود گستردگي اين ماجراجويي، اينسامنياك همچنان موفق مي‌شود از گيم‌پلي ديوانه‌وار بازي به صحنه‌هاي سينمايي آن سوييچ كند. Little Nightmares II با مكان‌هاي ترسناكش جايگاه دوم را به خود اختصاص داده است و It Takes Two به لطف زيبايي‌شناسي جذابش، جايگاه سوم را تصاحب مي‌كند.

Little Nightmares II

It Takes Two

Hades

بهترين موسيقي متن يا موسيقي

بازي Marvel’s Guardians of the Galaxy

بهترين موسيقي

Marvel’s Guardians of the Galaxy

شور و شعف اعتيادآور نگهبانان كهكشان مارول فراتر از ديالوگ‌ها و چشم‌انداز بيگانه‌هاي خيره‌كننده‌ي آن است. استوديوي ايدوس مونترال هيجان فوق‌العاده‌اي را كه در گيم‌پلي يافت مي‌شود با موسيقي هيجان‌انگيزي تركيب كرده و حتي بعضا پا را فراتر گذاشته و موسيقي‌هايي در سبك متال با حال و هواي دهه‌ي هشتاد ميلادي در بازي قرار داده است. محافظين كهكشان مارول در زمينه‌ي موسيقي يكي از بهترين‌هاي صنعت بازي‌هاي ويديويي در چند سال اخير محسوب مي‌شود.

Ghost of Tsushima: Iki Island expansion

Final Fantasy VII Remake Intergrade

Nier Replicant ver. 1.22474487139

بهترين بازي چند نفره

بهترين بازي چندنفره

It Takes Two

داستاني تكان‌دهنده در مورد طلاق و آشتي، يك كتاب سخنگو‌ي عاقل و ارتشي از سنجاب‌هاي نظامي تنها تعدادي از نكات برجسته در It Takes Two هستند و در نهايت در مقابل گيم‌پلي بازي حرفي براي گفتن ندارند. اثر ماجراجويي و كوآپ جديد استودي هيزلايت از ابتدا با در نظر گرفتن دو بازيكن ساخته شده است. بنابراين چه در حال تيراندازي ميخ به ديوارها براي شريك زندگي جهت تاب خوردن باشيد يا زمان را معكوس كنيد تا او را از مرگ حتمي نجات دهيد يا سوار قورباغه شويد، در طول اين ماجراجويي شاد، هميشه يك دوست در كنار خود خواهيد داشت.

Call of Duty: Vanguard

Battlefield 2042

Final Fantasy XIV: Endwalker

بهترين بازي ورزشي و مسابقه‌اي

فيفا 22

فيفا ۲۲

فيفا ۲۲ اثر كمپاني الكترونيك آرتز نويد يك تجربه‌ي واقعي فوتبال نسل بعدي را داد و در اين راه چندان بازيكنان را نااميد نكرد. فناوري HyperMotion تجربه‌ي فوتبالي معتبرتر و روان‌تري را براي ما به ارمغان آورد، در حالي كه استفاده از صداي سه‌بعدي ما را بيشتر از هميشه در زمين مسابقه قرار داد. از طرفي بازخورد لمسي و ماشه‌هاي تطبيق‌پذير كنترلر نسل نهمي دوال سنس، به ما اجازه مي‌دهد تا تنش بازي را در دستان خود احساس كنيم. الكترونيك آرتز واقعي‌ترين تجربه‌ي فوتبال را تا به امروز ارائه كرده است.

Hot Wheels Unleashed

Riders Republic

NBA 2K22

خلاقيت در دسترس‌پذيري

Ghost of Tsushima Director’s Cut

علاوه‌بر به‌روزرساني‌هاي متعددي كه براي نسخه‌ي كارگردان Ghost of Tsushima عرضه شده، استوديوي ساكرپانچ نيز پيشرفت‌هاي قابل توجهي در دسترسي بازي ايجاد كرده است. چهار حالت از پيش تنظيم‌شده‌ي جديد براي كنترلر، اندازه‌هاي متن و زيرنويس بزرگ‌تر، گزينه‌ي قفل كردن روي دشمنان و بازخورد لمسي جهت‌دار در دوال سنس، اين ماجراجويي خيره‌كننده را براي بازيكنان بيشتري نسبت به قبل به ارمغان مي‌آورد.

Ratchet & Clank: Rift Apart

Far Cry 6

Marvel’s Guardians of the Galaxy

بهترين استفاده از دوال سنس

Ratchet & Clank: Rift Apart

Ratchet & Clank: Rift Apart

چند ويژگي در گيم‌پلي باعث مي‌شوند تا كنترلر دوال سنس مانند يك عنصر اصلي در بازي عمل كند. براي طرفداران سري Ratchet & Clank، ممكن است كمي تعجب‌آور باشد كه Rift Apart يك نمايش عالي از بازخورد‌هاي لمسي و ماشه‌هاي تطبيق‌پذير است. شما چه در حال شليك تپانچه باشيد يا از نگاترون استفاده كنيد، مي‌توانيد تفاوت را احساس كنيد. اينسامنياك يك قدم جلوتر مي‌رود و به بازيكنان اين امكان را مي‌دهد تا بسته به اينكه ماشه تطبيقي R2 را چقدر فشار مي‌دهند، ظرافت بيشتري در هنگام شليك داشته باشند. از گيم‌پلي همه‌جانبه گرفته تا كنترل بيشتر، نسل نهم در در دستان بازيكنان است.

Ghost of Tsushima Directors Cut

Returnal

Resident Evil Village

بهترين گرافيك

رچت و كلنك

Ratchet & Clank: Rift Apart

اينسومنياك گيمز با دريافت عنوان بهترين كارگرداني هنري و بهترين نمايش گرافيكي امسال به جايگاه خاصي از نظر طرفداران پلي‌استيشن دست پيدا كرده است. بخش فتومود بازي روشي شگفت‌انگيز براي قدرداني از توجه استوديو به جزئيات است. از موهاي ريز لومباكس گرفته تا جزئيات باورنكردني صورت  رچت و حتي جزئيات سلاح‌هاي بازي، همگي در بهترين حالت ممكن هستند و كاملا در جلوه‌هاي بصري نسل جديد طبقه‌بندي مي‌شوند. اين جزئيات باورنكردني به همراه پشتيباني فوق‌العاده از دوال سنس، بازي جديد سري Rachet & Clank را به اثري ارزشمند براي بازيكنان پلي‌استيشن تبديل كرده‌اند.

Resident Evil Village

Far Cry 6

Kena: Bridge of Spirits

بهترين انتشار مجدد

Ghost of Tsushima Director’s Cut

Ghost of Tsushima Director’s Cut

نسخه‌ي كارگردان Ghost of Tsushima چيزي بيش از يك نسخه‌ي استاندارد است. ماجراجويي فوق‌العاده‌ي استوديوي ساكرپانچ با يك فصل داستان كاملا جديد، يك جزيره‌ي جديد براي كاوش و به‌روزرساني بخش چندنفره بازمي‌گردد. از طرفي ويژگي‌هاي دوال سنس، بارگذاري فوق‌العاده سريع، گزينه‌هاي صوتي سه بعدي و وضوح و نرخ فريم نيز بهبود يافته است. Ghost of Tsushima يك تجربه‌ي نفس‌گير بود، اما Director’s Cut تغييراتي را ارائه مي‌دهد كه آن را به سطح ديگري ارتقا مي‌دهد.

Final Fantasy VII Remake Intergrade

Mass Effect Legendary Edition

Nier Replicant ver. 1.22474487139

بهترين بازي مستقل

Kena: Bridge of Spirits

در اين دسته شاهد نزديك‌ترين رقابت بين نامزدها هستيم. با اين حال، در پايان رقابت، بازي مستقل كنا اثر استوديوي امبر لب و كمپاني ماكسيموم گيمز در رتبه‌ي اول قرار گرفت و بازي تحسين‌شده‌ي هيدس نيز به جايگاه دوم دست پيدا كرد. در ادامه بازي‌هاي !Doki Doki Literature Club Plus و Disco Elysium به ترتيب سوم و چهارم شدند. اين دسته‌بندي، كيفيت بالا و تجربيات متنوعي را نشان مي‌دهند كه در سال گذشته توسط استوديوهاي مستقل ارائه شده است.

Hades

Doki Doki Literature Club Plus!

Disco Elysium – The Final Cut

بهترين بازي پلي‌استيشن وي‌آر

Hitman 3

به نظر مي‌رسد آوردن مامور ۴۷ به پلي‌استيشن وي‌آر از ديدگاه طرفداران اقدامي مناسب و شايسته بوده است. هيتمن ۳ در اين دسته با شايستگي در جايگاه اول قرار گرفته است. انطباق دنياي بازي با اين پلتفرم، به بازيكنان اين امكان را مي‌دهد تا از مكانيزم‌ها و جزئيات دنيايي كه استوديوي IO Interactive خلق كرده، قدرداني كنند و با حس و حالي جديد به قتل عام درون بازي بپردازند. گفتني است كه پشتيباني از واقعيت مجازي به دو بازي اول نيز گسترش يافته است.

Doom 3 VR Edition

Sniper Elite VR

I Expect You To Die 2

بهترين بازي پلي‌استيشن ۴

Resident Evil Village

مكانيزم‌هاي اسلحه و تيراندازي لذت‌بخش، مبارزات با شخصيت‌هاي به‌يادماندني و پيچش‌هاي داستاني فراوان؛ ادامه‌ي داستان اتان وينترز جاي ستايش زيادي داشت. از طرفي استفاده از چهار ارباب در بازي و ادغام آن‌ها در يك كل منسجم از سوي استوديوي تحسين زيادي به همراه داشت. به صورت كلي موارد زيادي براي ترسيدن در بازي خوايد يافت. حتي با توجه به اين نكته كه بازي نسبت به نسخه‌ي قبل از اكشن بيشتري برخوردار است، بازهم بازي توانسته ميراث نسخه‌هاي قبلي خود را حفظ كند.

It Takes Two

Marvel’s Guardians of the Galaxy

Far Cry 6

بهترين بازي پلي‌استيشن ۵

Ratchet & Clank: Rift Apart

بازگشت رچت و كلنك نه تنها جشني بود براي اين دو شخصيت دوست داشتني، بلكه تجليل از فناوري پيشرفته‌ي پلي‌استيشن ۵ و ويژگي‌هاي همه‌جانبه‌ي كنترلر دوال سنس محسوب مي‌شود. از مبارزات گرفته تا ميني‌گيم‌ها و داستان بازي از كيفيت بسيار خوبي برخوردار هستند. البته در اين نسخه‌ي فوق‌العاده ما با شخصيت ريوت و ربات دوست‌داشتني‌اش كيت آشنا شديم كه به سرعت تبديل به نمادهاي جديد پلي استيشن شدند.

Resident Evil Village

Returnal

Marvel’s Guardians of the Galaxy

مورد انتظارترين بازي ۲۰۲۲ و بعد از آن

Marvel’s Spider-Man 2

اولين رونمايي از اسپايدرمن ۲ در PlayStation Showcase در اوايل سال جاري، نگاهي وسوسه‌انگيز از آنچه در آينده براي پيتر و مايلز در انتظار است را ارائه داد. ا اين حال علاوه بر اسپايدرمن بازي‌هاي زيادي براي هيجان‌زده شدن در آينده‌ي نزديك وجود دارد كه از بين آن‌ها مي‌توان به بازي جديد استوديوي فرام سافتور يعني الدن رينگ و نسخه‌ي جديد هورايزن كه هر دو در فوريه‌ي ۲۰۲۲ عرضه مي‌شوند، اشاره كرد.

Elden Ring

Horizon Forbidden West

Hogwart’s Legacy

بهترين استوديو

اينسامنياك گيمز

Insomniac Games

با توجه به بازي‌هاي ابرقهرماني كه ساليان گذشته و اواخر ۲۰۲۰ عرضه شدند، اگر استوديوي اينسامنياك گيمز در سال ۲۰۲۱ بازي خاصي عرضه نمي‌كرد، كاملا قابل درك بود. در عوض، اين استوديو در سال گذشته نيز بيكار ننشست و ويتريني از قابليت‌هاي جذاب پلي‌استيشن ۵ با Ratchet & Clank: Rift Apart ارائه كرد. از طرفي با نمايش‌هاي جذاب از بازي‌هاي ابرقهرماني آينده مانند اسپايدرمن ۲ و ولورين، سال ۲۰۲۱ را به شكلي عالي به پايان رساند. جاي تعجب نيست كه عنوان بهترين استوديو سال را از آن خود كرده است.

Square Enix

Capcom

Bandai Namco

منبع

بهترين بازي هاي pc

۸ بازديد

امروز مطلبي رو ديدم كه در مورد با بهترين بازاري ها pc نوشته شده بود. خواستم با شما هم به اشتراك بزارم تا شما هم بتونيد ازش استفاده كنيد. به نظر من مقاله خوبي هست و ميتونه براي افرادي كه علاقه مند به بازاري هاي كامپيوتري هستن جالب و هيجان انگيز باشه. پس بزن بريم!

كامپيوتر از گذشته تا امروز، يار هميشگي گيمر‌ها به‌حساب مي‌آيد؛ با اينكه بازي‌هاي ويديويي تنها يكي از كاربرد‌هاي كامپيوتر به‌حساب مي‌آيند، ولي خب هنوز هم كم نيستند افرادي در همه‌جاي دنيا كه از بازي كردن با ماوس و كيبورد اين پلتفرم، لذت بسيار زيادي مي‌برند. پيش از اين در زومجي، مقالاتي با محوريت بهترين آثار كنسول‌هاي مختلف و مخصوصا كنسول‌هاي نسل هشتمي كار كرده‌ايم و خب اين بار، نوبت كامپيوتر است كه البته رويكرد‌مان نسبت به آن كمي متفاوت خواهد بود. 

با توجه به اينكه گستره زماني بازي‌هاي كامپيوتر بسيار قدرت بيش‌تري نسبت به مثلا كنسول‌هاي نسل هشت دارد، تصميم گرفتيم تا ابتدا در ويديو و مقاله‌اي كه در ادامه خواهيد ديد، سراغ بهترين بازي هاي كامپيوتر در ۱۰ سال گذشته، يا به طور دقيق‌تر از ابتداي ۲۰۱۰ تا انتهاي ۲۰۲۰ بر اساس نمره متا برويم. اما اين، به معني فراموش كردن شاهكار‌هاي بزرگي كه در اين بازه زماني قرار نمي‌گيرند نيست و اگر مشكل خاصي پيش نيايد، سعي مي‌كنيم در اوايل سال ۱۴۰۰ در مقاله‌اي جداگانه و كاملا اختصاصي، به سراغ شاهكار‌ها و آثار فراموش‌نشدني پي سي هم، فارغ از محدوديت زمان و تاريخ عرضه برويم كه ممكن است اشتراكاتي با ليست فعلي هم داشته باشد يا خير. 

پس پيشنهاد مي‌كنيم ابتدا ويديو زير را تماشا كنيد تا بعد هم سراغ معرفي مفصل‌تر بازي‌ها برويم؛ فقط در نظر بگيريد كه به‌عنوان استثنا، بازي‌هايي كه تعداد نقد‌هاي ثبت‌شده آن زير ۱۰ عدد بود در ليست لحاظ نشده‌اند، بسته‌هاي الحاقي كه نسخه اصلي‌شان در ليست بود در نظر گرفته نشده‌اند و مجموعه بازي‌هايي كه چند نسخه از آن‌ها هم امكان حضور در ليست را داشتند، به آوردن نسخه‌اي كه جايگاه بالاتر و بهتري دارد بسنده كرده‌ايم تا تنوع ليست بالاتر باشد:

 

 

تماشا در يوتيوب

بهترين بازي هاي كامپيوتر

شخصيت اصلي بازي Dead Cells در كنار قلعه

۴۰- Dead Cells

  • نمره در متاكريتيك: ۸۹

در رتبه چهلم بهترين بازي هاي كامپيوتر، بازي Dead Cells از استوديو موشن تويين قرار گرفته است. يك بازي اكشن پلتفرمر مترويدونيا و روگ‌لايت كه در آن، بازيكنان شخصيتي را هدايت مي‌كنند و بايد براي رسيدن به محيط‌هاي بالاتر و در نهايت هم هدف آخر بازي تلاش كنند. با اينحال اين كار به همين سادگي هم نيست و دد سلز،‌ از آن دست بازي‌هايي است كه بارها و بارها در آن با مرگ مواجه خواهيد شد و بايد با آغاز از جايي كه شروع كرده بوديد، دوباره براي رسيدن به موفقيت بيش‌تر تلاش كنيد. 

البته يكي از مواردي كه دد سلز را به چنين تجربه ارزشمندي تبديل كرده، ارزش قائل شدن آن به تلاش‌هاي بازيكن است و با وجود مرگ‌هاي متوالي، مواردي هم به‌دست مي‌آورد كه باعث مي‌شوند به مرور از تجربه بازي دلسرد نشويد. سيستم مبارزات بسيار جذاب، تنوع بالاي تجهيزات و همينطور جلوه‌هاي بصري و صوتي واقعا عالي، باعث شده‌اند تا دد سلز يك بازي موفق باشد كه مي‌توان ساعت‌هاي طولاني با آن سرگرم شد و از تجربه‌اش لذت برد. 


قهرمان بازي Pillars of Eternity كنار آتش

۳۹- بازي Pillars of Eternity

  • نمره در متاكريتيك: ۸۹

استوديو آبسيدين را مي‌توان يكي از بهترين‌ها در زمينه ساخت بازي‌هاي نقش آفريني دانست و خب به همين دليل هم قرار گرفتن بازي Pillars of Eternity اين استوديو در رتبه سي و نهم بهترين بازي هاي كامپيوتر، اصلا اتفاق عجيب و دور از انتظاري نيست. Pillars of Eternity در سال ۲۰۱۵ منتشر شد و اگر دلتان هوس يك بازي نقش آفريني با حال و هواي آثار كلاسيك اين سبك خواسته، مطمئن باشيد كه ارزش تجربه بسيار بالايي دارد. 

Pillars of Eternity به‌لطف يك كمپين كيك استارتر ساخته شد؛ جايي كه در مجموع ۴ ميليون دلار بودجه براي بازي جمع شد كه تا آن زمان، ركورد بيش‌ترين حمايت از يك بازي در كيك استارتر بود. همين عملكرد مستقل، به آبسيدين اين اجازه را دارد كه دقيقا مطابق سليقه خودش بازي را بسازد و نتيجه هم كه خب شگفت‌انگيز بود! Pillars of Eternity از يك طرف داستان جذابي براي تعريف كردن دارد ولي خب مهم‌ترين ويژگي آن، چيزي نيست جز گيم پلي سرگرم‌كننده و عمق بالاي المان‌هاي نقش آفريني‌اش؛ به طوريكه خيلي راحت مي‌توانيد شخصيت دلخواه خودتان را بسازيد و با انواع و اقسام مهارت‌ها و ارتقا‌هاي موجود، او را دقيقا به كاراكتري كه مدنظر داريد، تبديل كنيد. 


كلمنتاين در پوستر بازي The Walking Dead

۳۸- بازي The Walking Dead: A Telltale Game Series

  • نمره در متاكريتيك: ۸۹

استوديو تل‌تيل گيمز را، قبل از اينكه با آن وضعيت عجيب به تعطيلي كشيده شود، با بازي‌هاي خاطره‌انگيزي به‌ياد داريم كه قطعا يكي از بهترينِ آن‌ها، چيزي نيست جز مجموعه اصلي مردگان متحرك كه اولين بار در سال ۲۰۱۲ در قالب يك تجربه اپيزوديك شروع شد و در فهرست بهترين بازي هاي كامپيوتر هم در رتبه ۳۸ ديده مي‌شود. 

فصل اول بازي واكينگ دد تل‌تيل گيمز، از سال ۲۰۱۲ آغاز شد و در مجموع ۶ اپيزود شد. بازي به‌قدري داستان تاثيرگذاري روايت و بازيكنان را درگير آن مي‌كرد كه در پايان سال ۲۰۱۲، واكينگ دد حتي به‌عنوان بازي سال هم انتخاب شد و به‌نوعي حتي مي‌توان گفت كه زمينه‌ساز موفقيت‌هاي بسياري بود كه تل‌تيل در ادامه به‌دست آورد. يكي از مزيت‌هاي اصلي واكينگ دد براي افرادي كه اين روز‌ها بخواهند به‌سراغش بروند، در دسترس بودن تمام اپيزود‌ها و حتي فصل‌هاي منتشر‌شده از آن است؛ پس اگر تا امروز اين بازي را تجربه نكرده‌ايد، فرصت خوبي است تا مخصوصا در تعطيلات پيش‌رو به سراغش برويد. 

 


كلير و ليان در بازي رزيدنت اويل 2 ريميك

۳۷- بازي Resident Evil 2

  • نمره در متاكريتيك: ۸۹

از رزيدنت ايول 2 اصلي هميشه به‌عنوان يكي از بهترين بازي‌هاي سبك ترسناك بقا اسم مي‌بريم و در سال ۲۰۱۹ بود كه كپكام، نسخه ريميك اين بازي را منتشر كرد؛ بازي كه از قضا استقبال خيلي خوبي هم از آن شد و به همين دليل هم شاهد قرار گرفتنش در رتبه ۳۷ بهترين بازي هاي كامپيوتر هستيم. 

Resident Evil 2 بازيكنان را به شهر راكون‌سيتي مي‌برد؛ جايي كه ليان اس.كندي و كلير ردفيلد، هركدام با انگيزه‌هاي خاصي پا به اين شهر گذاشته‌اند و درگير كابوسي مملو از زامبي‌ها و ترس و وحشت مي‌شود. ريميك رزيدنت ايول ۲، جدا از اينكه بسياري از عناصر نسخه اصلي را حفظ كرده بود، ويژگي‌هاي جديدي از تغيير زاويه دوربين گرفته تا موارد ديگر هم دارد و در مجموع، با اينكه برخي طرفداران نسخه اصلي انتقاد‌هايي هم به آن داشتند، ولي اثري است كه مي‌توان از بازي كردنش لذت برد. 


فرمانده سامورايي بازي توتال وار شوگان ۲

۳۶- بازي Total War Shogun 2

  • نمره در متاكريتيك: ۹۰

سري توتال وار، جزو مجموعه بازي‌هاي استراتژي قديمي است كه در نسخه‌هاي مختلفش، بازيكنان را به بازي‌هاي تاريخي متفاوتي برده و در تركيبي از يك استراتژي نوبتي با نبرد‌هاي همزمان در مقياس بزرگ، تجربه‌هاي شيريني را تقديم طرفداران اين سبك كرده است. نسخه‌اي كه در فهرست فعلي قرار گرفته، Total War Shogun 2 محصول سال ۲۰۱۱ است. 

Total War Shogun 2 همانطور كه از اسمش هم مي‌توان متوجه شد، بازيكنان را به كشور ژاپن و در قرن شانزدهم مي‌برد؛ زماني كه نسخه اول Shogun هم در آن جريان داشت. طبق معمول، بازيكنان در كمپين بازي با انتخاب يكي از رهبران وارد تجربه‌اي نوبتي مي‌شوند كه در آن بايد با اتخاذ تصميمات درست سياسي، اقتصادي و نظامي، به موفقيت برسند. نبرد‌هاي همزمان مشهور سري هم اين بار با حضور سامورايي‌ها و نيرو‌هاي ديگر جريان دارند و در مجموع بازي جذابي پديد آورده‌اند.


موجود مكانيكي بازي Into the Breach

۳۵- بازي Into the Breach

  • نمره در متاكريتيك: ۹۰

استوديو سابست‌گيمز پس از تجربه بازي موفق بازي FTL: Faster Than Light، در دومين ساخته خودش به اسم Into the Breach، اثري خلق كرد كه شايد در ظاهر و نگاه اوليه يك بازي بسيار ساده و معمولي به‌نظر برسد، ولي در واقع يك تجربه استراتژي شديدا اعتيادآور و سرگرم‌كننده است. 

داستان Into the Breach، در آينده روايت مي‌شود؛ جايي كه انسان‌ها براي مبارزه با موجوداتي كه به زمين حمله كرده‌اند، از تجهيزات مكانيكي عظيم‌جثه‌‌اي،‌ هركدام با خصوصيات منحصربه‌فرد استفاده مي‌كنند. روند بازي در اصل يك استراتژي نوبتي است كه بايد سعي كنيد در قالب مراحل مختلف، نقشه را پاك‌سازي كنيد. قسمت‌هاي مختلف نقشه، تاثيرات متفاوتي روي عملكرد شما خواهند گذاشت و البته اين امكان را فراهم مي‌كنند تا با كمي خلاقيت، به روش‌هاي متنوعي نبردهاي بازي را پشت سر بگذاريد. 


قهرمانان Guild Wars 2 و مبارزه با باس عظيم جثه

۳۴- بازي Guild Wars 2

  • نمره در متاكريتيك: ۹۰

بازي‌هاي با‌كيفيت و درجه يك MMORPG روي كامپيوتر كم نيستند و خب به همين دليل هم در رتبه سي‌وچهارم فهرست بهترين بازي هاي كامپيوتر، شاهد بازي Guild Wars 2، محصول سال ۲۰۱۲ هستيم. 

Guild Wars 2 يك بازي با حال و هواي فانتزي است كه بازيكنان را به جهان تايريا مي‌برد تا ماجراجويي خاص خودش را در اين جهان بزرگ و پرجزييات داشته باشد. يكي از ويژگي‌هاي خاص بازي كه آن را به اثري ارزشمند تبديل كرده، داستان آن است كه تصميمات بازيكن و اقداماتش،‌ تاثير زيادي روي آن مي‌گذارد. سازندگان Guild Wars 2 همچنين تا امروز محتويات زيادي هم براي بازي منتشر كرده‌اند كه آن را بيش از پيش گسترده‌تر و جذاب‌تر كرده است. 


نبرد خير و شر و لوگوي بازي دوتا 2

۳۳- بازي Dota 2

  • نمره در متاكريتيك: ۹۰

بازي Dota 2 قطعا معرف حضور همه گيمر‌ها و مخصوصا گيمر‌هاي كامپيوتر است. نسخه اول دوتا، يك ماد براي بازي واركرفت ۳ بود كه پس از موفقيت و محبوبيت فوق‌العاده‌اش، ولو تصميم گرفت تا سازنده اصلي آن ماد را استخدام و رسما ساخت Dota 2 را آغاز كند. 

Dota 2 به‌عنوان يك بازي MOBA، يكي از معروف‌ترين و موفق‌ترين بازي‌هايي است كه مخصوصا مسابقات مشهور آن با جوايز شگفت‌انگيز، طرفداران خيلي زيادي دارند و تيم‌هايي از سراسر دنيا، هنوز هم پس از گذشت ۸ سال از انتشار اين بازي، براي موفقيت در آن تلاش و تمرين مي‌كنند. صد البته كه اين وسط پشتيباني خوب سازندگان از بازي در سال‌هاي گذشته هم بي‌تاثير نبوده و همه اين‌ها، Dota 2 را به يكي از بهترين بازي هاي كامپيوتر تبديل كرده‌اند.

 


آدام جنسن در پوستر بازي Deus Ex: Human Revolution

۳۲- بازي Deus Ex: Human Revolution

  • نمره در متاكريتيك: ۹۰

سري نسبتا قديمي Deus Ex هم از آن دست بازي‌هاي ارزشمندي است كه اگر به هر دليلي تا به امروز به‌سراغ آن نرفته‌ايد، مطمئن باشيد كه بازي‌هاي واقعا خوبي را از دست داده‌ايد. در بين نسخه‌هاي مختلف اين سري هم Deus Ex: Human Revolution كه در رتبه سي و دوم فهرست بهترين بازي پي سي ما ديده مي‌شود، يكي از بهترين نسخه‌ها است. 

Deus Ex: Human Revolution بازيكنان را در نقش آدام جنسن به سال ۲۰۲۷ و جهاني سايبرپانكي مي‌برد و تجربه اكشن نقش آفريني درجه‌يكي است كه هنوز هم پس از گذشت نزديك به ۱۰ سال، بعيد است آن را بازي كنيد و از گيم‌پلي جذابش لذت نبريد. يكي از نكات ارزشمند بازي در كنار داستان و اتمسفر واقعا خوب، بحث آزادي‌عمل و گستردگي بالاي مكانيك‌هاي بازي است كه به‌تان اجازه مي‌دهد با خلاقيت خودتان بازي را پيش ببريد. 


اطلس در كنار كره زمين در بازي Civilization V

۳۱- بازي Civilization V

  • نمره در متاكريتيك: ۹۰

پلتفرم پي سي بدون شك بهترين پلتفرم براي تجربه بازي‌هاي استراتژي است و به همين دليل هم تا دلتان بخواهد، بازي و مجموعه‌هاي استراتژي ارزشمندي روي آن پيدا مي‌شوند كه انصاف نيست در موردشان صحبت كنيم و اشاره‌اي به سري Civilization، ميراث فراموش‌نشدني سيد مير، نداشته باشيم. نسخه‌اي از اين مجموعه هم كه برحسب نمره متا در فهرست بهترين بازي هاي كامپيوتر قرار گرفته، Civilization V، محصول سال ۲۰۱۰ است. 

مثل نسخه‌هاي ديگر اين سري، Civilization V هم امكان انتخاب از بين تعداد زيادي از رهبران مشهور تمدن‌هاي مختلف را براي‌تان فراهم مي‌كند و بعد در قالب تجربه‌اي نوبتي، بايد سعي كنيد در جنبه‌هاي مختلف پيشرفت كنيد و در نهايت به پيروزي برسيد. تنوع تمدن‌ها و ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد هركدام در كنار جذابيت و اعتيادآور بودن خود بازي، Civilization V را به اثري تبديل كرده‌اند كه قطعا و حتما ارزش تجربه خيلي بالايي دارد. 


لوگوي بازي بازي Bayonetta

۳۰- بازي Bayonetta

  • نمره در متاكريتيك: ۹۰

استوديو پلاتينيوم گيمز در تاريخ فعاليت خودش بازي‌هاي بسيار خوب و موفقي خلق كرده كه Bayonetta هم يكي از آن‌ها و حتي جزو بهترين‌ها در بين آن‌ها است. اولين نسخه Bayonetta در سال ۲۰۱۰ منتشر شد و پس از گذشت هفت سال، بالاخره كاربران كامپيوتر هم اين امكان را پيدا كردند تا در سال ۲۰۱۷ آن را تجربه كنند. خبر خوب اينكه حتي گذر اين سال‌ها هم تاثير بدي روي كيفيت Bayonetta نداشت و اين بازي، روي پي سي هم با اقبال عالي از طرف منتقدين همراه شد. 

Bayonetta يك تجربه هك اند اسلش سريع و نفس‌گير است كه در آن با هدايت كاراكتر بايونتا و به‌لطف قابليت‌هاي متنوع و گسترده‌اي كه بازي در اختيارتان مي‌گذارد، ساعت‌ها هيجان خالص از جنس كشتن دشمنان كوچك و بزرگ را پشت سر خواهيد گذاشت. 


لوگوي بازي Tetris Effect

۲۹- بازي Tetris Effect

  • نمره در متاكريتيك: ۹۰

تتريس هم از آن دست بازي‌هاي قديمي است كه تقريبا همگي با آن آشنا هستيم و از آن كنسول‌هاي دستي سياه و سفيد قديمي گرفته تا روي پلتفرم‌هاي ديگر و حتي موبايل، ساعت‌ها مشغول چرخاندن بلوك‌ها و جاگذاري آن‌ها شده‌ايم. راستش را بخواهيد هنر اصلي بازي Tetris Effect، محصول سال ۲۰۱۸ (نسخه كامپيوتر ۲۰۱۹) اين بود كه توانست اين ايده قديمي را با حال و هوايي جديد ارائه كند و شديدا هم در اين كار موفق باشد. 

Tetris Effect كه در رتبه بيست و نهم بهترين بازي هاي كامپيوتر قرار گرفته، از همان فرمول هميشگي تتريس بهره مي‌برد اما خب اولا بازي از نظر هنري واقعا عالي است؛ تركيب ايده‌آل افكت‌هاي بصري و نورپردازي‌هاي چشم‌نواز با موسيقي‌هاي درجه‌يك توانسته‌اند همان اصطلاحا خانه‌سازي هميشگي خودمان را در قالبي واقعا هيجان‌انگيز ارائه كنند و صد البته كه همراهي اين‌ها با گيم‌پلي اعتيادآور بازي، منجر به‌اثري شده كه تجربه‌اش به همه پيشنهاد مي‌شود. 


اژدهاي اصلي بازي بازي World of Warcraft: Cataclysm

۲۸- بازي World of Warcraft: Cataclysm

  • نمره در متاكريتيك: ۹۰

هرچند در مقاله بعدي بهترين بازي PC كه در مقدمه اشاره كرديم خيلي بيش‌تر از بليزارد خواهيم گفت، ولي اين شركت در فهرست فعلي بهترين بازي هاي كامپيوتر هم نمايندگان خوبي دارد كه يكي از آن‌ها، World of Warcraft: Cataclysm است. در اينكه WoW يكي از تاثيرگذار‌ترين بازي‌هاي تاريخ است شكي نداريم و خب بسته Cataclysm آن هم كه در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، تجربه اين بازي را بيش از پيش جذاب‌تر مي‌كرد. 

Cataclysm، سومين بسته الحاقي بزرگ WoW به‌حساب مي‌آيد كه تغييراتي اساسي در آن به‌وجود آورد؛ از بالا بردن سطح نهايي بازيكنان گرفته تا تغييراتي كلي در محيط‌هاي بازي و بخشيدن حال و هواي متفاوت به آن‌ها، اضافه كردن دانجن‌هاي جديد به بازي و حتي اضافه كردن دو نژاد جديد كه البته اين‌ها، تنها بخشي از ويژگي‌هاي مهم و بسيار زياد Cataclysm بودند. 


لوگوي بازي Final Fantasy XIV: Shadowbringers

۲۷- بازي Final Fantasy XIV: Shadowbringers

  • نمره در متاكريتيك: ۹۰

پس از بسته الحاقي بازي WoW، به يك بسته الحاقي ديگر براي يك بازي MMORPG ديگر مي‌رسيم كه البته اين‌بار، شاهد اثر به‌مراتب جديدتري هستيم. بله منظورم Final Fantasy XIV: Shadowbringers، محصول سال ۲۰۱۹ است. 

Final Fantasy XIV: Shadowbringers اتفاقات داستاني بازي اصلي را گسترش مي‌دهد و با اضافه كردن محتويات بسياري به گيم‌پلي آن، ارزش تجربه بازي را به‌قدري بالا مي‌برد كه در همان سال ۲۰۱۹، توانست در مراسم و رسانه‌هاي مختلفي نامزد بهترين بسته الحاقي سال شود. اگر طرفدار نسخه MMORPG فاينال فانتزي هستيد، اين بسته الحاقي و محتوياتش را نبايد از دست بدهيد. 


آنا در كنار حيوانات بازي Spelunky 2

۲۶- بازي Spelunky 2

  • نمره در متاكريتيك: ۹۱

دروغ چرا؛ Spelunky 2 از آن دست بازي‌هايي است كه اصلا نمي‌فهميم و نمي‌دانيم چرا بايد دوستش داشته باشيم ولي خب مساله اصلي، اينجاست كه شروع كردن اين بازي شايد دست خودمان باشد اما تمام كردنش،‌ اصلا و ابدا! Spelunky 2 كه البته نسخه اولش هم شرايط حضور در فهرست فعلي را داشت و براي تنوع بيش‌تر به يكي از آن‌ها اشاره كرديم، جزو بازي‌هاي جديد فهرست به‌حساب مي‌آيد كه اواخر ۲۰۲۰ منتشر شد. 

Spelunky 2 يك بازي پلتفرمر دو‌بعدي است كه در آن، شخصيت آنا، دختر كاراكتر نسخه اول، را هدايت مي‌كنيم كه به‌دنبال پدر و مادرش مي‌گردد. براي اين منظور بايد وارد محيط‌هاي مختلف بازي شويد و با استفاده از تجهيزاتي كه دارد و صد البته در راس همه سرعت‌عمل و دقت بالاي خودتان، به‌سلامت از آن‌ها عبور كنيد؛ اتفاقي كه اصلا و ابدا هم راحت نيست و بي‌اغراق، Spelunky 2 از آن بازي‌هاي واقعا سختي است كه اگر به سراغش مي‌رويد، خودتان را براي بارها و بارها مردن آماده كنيد؛ اتفاقي كه البته تضادي با جذابيت بازي ندارد و حتي با وجود مرگ‌هاي متوالي و زياد، دل كندن از Spelunky 2 واقعا سخت است. 


مبارز در بازي Dark Souls 2

۲۵- بازي Dark Souls 2

  • نمره در متاكريتيك: ۹۱

شايد دليلي دارد كه بازي‌هايي با خصوصيات نزديك به‌هم در فهرست بهترين بازي هاي كامپيوتر كنار هم قرار مي‌گيرند اما به هر حال پس از دو بسته الحاقي، اين بار نوبت به دو بازي با درجه سختي بالا رسيده و پس از Spelunky 2، در رتبه بيست و پنجم هم شاهد دارك سولز ۲ هستيم. دارك سولز ۲ از يك نظر ديگر هم با اسپلانكي وضعيت مشتركي دارد و آن هم اينكه نسخه سوم اين مجموعه هم مي‌توانست در رتبه چهلم قرار بگيرد كه به‌خاطر نكته ذكر‌شده در مقدمه، دارك سولز ۲ را كه جايگاه بهتري دارد در ليست قرار داده‌ايم. 

راستش را بخواهيد به‌نظرم نوشتن توضيحات زياد در مورد دارك سولز ۲ و كيفيت بالاي اين مجموعه، صرفا تكرار مكررات است؛ پس شايد بهتر باشد به اين بسنده كنيم كه اگر به هر دليلي تا امروز اين سري را بازي نكرديد، حتي اگر به اين دليل كه شايد حس كنيد حوصله درجه سختي بالايش را نداريد، پيشنهادم اين است كه خودتان را از آن محروم نكنيد! چرا كه حتي با‌وجود سختي بالا، با كمي وقت گذاشتن و حوصله‌ به‌خرج دادن، مي‌توانيد غرق دنيايي تاريك و در عين‌حال لذت‌بخش شويد كه خب كم هستند بازي‌هايي كه پشت سر گذاشتن چالش‌ها در آن‌ها، تا اين حد لذت‌بخش باشد. 


محيط شهري بازي Disco Elysium

۲۴- بازي Disco Elysium

  • نمره در متاكريتيك: ۹۱

در سال ۲۰۱۹ بازي‌هاي مختلفي منتشر شدند و تا دلتان بخواهد آثار كوچك و بزرگ ارزشمندي داشتيم؛ ولي بي‌دليل نبود كه بازي Disco Elysium در مراسم گيم آواردز تا اين حد موفقيت بود و از جايزه بهترين روايت گرفته تا جوايزي چون بهترين بازي مستقل سال را تصاحب كرد. حتي اجازه بدهيد تا كمي توضيحات را شخصي كنم و بگويم كه به‌شخصه اگر بخواهم فقط يك بازي از سال ۲۰۱۹ را به كسي پيشنهاد كنم، همين Disco Elysium خواهد بود؛ چرا كه خب همه‌مان با آثار بزرگ آن سال آشنا هستيم و اين اثر، جزو بازي‌هايي است كه راحت مي‌توان ناديده گرفت و تجربه ارزشمندش را از دست داد. 

Disco Elysium، يك تجربه به معني واقعي كلمه نقش آفريني است؛ نه در اين تعريف كه مي‌توانيد كاراكتري بسازيد، او را قوي كنيد و بعد هم مشغول لت و پار كردن بقيه شود؛ بلكه با اين تعريف كه در بازي شما واقعا مي‌توانيد شخصيتي را كه ترجيح مي‌دهيد و دوست داريد براي كاراكترتان تعريف كنيد و آنقدر خصوصيات اخلاقي و ويژگي‌هاي ريز و درشتي وجود دارند و از آن مهم‌تر اين موارد آنقدر خوب روي روند بازي تاثير مي‌گذارند كه Disco Elysium، ارزش تكرار و تجربه شديدا بالايي به‌دست مي‌آورد. 


نينجا در بازي Mark of the Ninja

۲۳- بازي Mark of the Ninja

  • نمره در متاكريتيك: ۹۱

Klei Entertainment هم از آن دست استوديو‌هايي است كه بازي‌هاي واقعا خوبي در كارنامه‌اش ديده مي‌شوند و در بين آن‌ها، Mark of the Ninja اثري است كه در فهرست بهترين بازي هاي كامپيوتر قرار گرفته است. 

Mark of the Ninja در سال ۲۰۱۲ منتشر شد و در حالي كه بازي پلتفرمر دو‌بعدي قبلي همين استوديو يعني Shank يك تجربه خشن و سريع بود كه بازيكنان را به كشتن سريع و خشن دشمنان تشويق مي‌كرد،‌ Mark of the Ninja ويژگي‌هاي مخفي‌كاري را وارد فرمول آثار سايد اسكرولينگ دو‌بعدي اين استوديو كرد و حسابي هم خوش درخشيد. روند بازي واقعا سرگرم‌كننده است و حس هدايت يك نينجا را خيلي خوب منتقل مي‌كند و همراهي اين ويژگي با مواردي چون طراحي بصري خوب هم مزيد بر علت شده‌اند تا Mark of the Ninja، به بازي موفق و يكي از بهترين بازي هاي پي سي تبديل شود.


دنياي رنگارنگ و شخصيت هاي بازي Fez

۲۲- بازي Fez

  • نمره در متاكريتيك: ۹۱

نوبتي هم كه باشد، نوبت يك بازي پازل است و خب در اين سبك بازي Fez در رتبه بيست و دوم بهترين بازي هاي كامپيوتر قرار مي‌گيرد. Fez از آن دست بازي‌هايي است كه هرچند در سبك كلي پازل ساخته شده اما خب ايده خاص و خلاقانه‌اش، آن را به اثري متفاوت و منحصربه‌فرد تبديل كرده است. 

داستان بازي Fez، از اين قرار است كه در ابتداي بازي،‌ شخصيت آن متوجه مي‌شود كه جهان دوبعدي خودش فقط يكي از چهار وجه جهاني بزرگ‌تر و سه‌بعدي است و خب روند بازي هم با همين ايده شكل مي‌گيرد؛ جايي كه بازيكنان بايد با چرخش بين جهان‌هاي مختلف، معما‌هاي بازي را حل كنند و پشت سر بگذارند. Fez آنقدر پازل‌هاي جذابي دارد و كلا آنقدر ماجراجويي در دنياي رنگارنگ و بامزه‌اش لذت‌بخش است كه حتي در سال ۲۰۱۲، توانست جايزه بازي سال يوروگيمر را هم دريافت كند. اگر به هر دليلي تا امروز فرصت تجربه Fez را نداشته‌ايد، پيشنهاد مي‌كنم آن را از دست ندهيد. 


بتمن بر فراز شهر آركام در بازي Batman: Arkham City

۲۱- بازي Batman: Arkham City

  • نمره در متاكريتيك: ۹۱

استوديو راك‌استدي در مجموع بازي‌هاي واقعا خوبي با محوريت بتمن ساخت كه خب نماينده آن‌ها در فهرست بهترين بازي هاي كامپيوتر، نسخه دوم يا همان Batman: Arkham City است. بازي كه پس از موفقيت Batman: Arkham Asylum و در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و با الهام از يك مجموعه كميك، روايت جذابي از مبارزه بتمن با دشمنانش ارائه كرد. 

Batman: Arkham Asylum يك بازي سوم‌شخص جهان‌باز به‌حساب مي‌آيد كه از يك طرف داستان خيلي خوبي با حضور چهره‌هاي آشناي كميك‌هاي بتمن و دشمنان شرور او روايت مي‌كند و از طرف ديگر، چيزي كه بازي را به تجربه واقعا خوبي تبديل كرده گيم‌پلي روان و جذاب آن است؛ جايي كه سازنده‌ها به‌خوبي توانايي‌هاي بتمن را به دنياي ويديو گيم آورده‌اند و در كنار مهارت‌هاي مبارزاتي وي، تجهيزات آشناي او را هم با مكانيكي تاثيرگذار در روند بازي ارائه كرده‌اند كه تمام اين‌ها، باعث مي‌شوند تا چه طرفدار بتمن باشيد و چه خير، از اين بازي لذت زيادي ببريد. 


فرمانروايان بازي Crusader Kings III

۲۰- بازي Crusader Kings III

  • نمره در متاكريتيك: ۹۱

يكي از بازي‌هاي جديدي كه در فهرست قرار گرفته، Crusader Kings III، ساخته استراتژي شركت پارادوكس است كه مي‌توان آن را از بازي‌هاي واقعا موفق سال گذشته ميلادي هم دانست. Crusader Kings III كه پس از سال‌ها پشتيباني و انتشار بسته‌هاي الحاقي مختلف براي نسخه دوم منتشر شد، خيلي خوب موفقيت آن را ادامه داده و حتي پيشرفت‌هايي داشته كه باعث مي‌شوند تجربه مدرن‌تر و جذاب‌تري باشد.

Crusader Kings III يك تفاوت اساسي با خيلي از بازي‌هاي استراتژي دارد و آن هم تمركز واقعا بالايش روي بحث داستان و شخصيت‌پردازي افراد است؛ اتفاقي كه معمولا در آثار اين سبك ديده نمي‌شود و بيش‌تر شاهد بازي‌هاي گيم‌پلي محور هستيم. اما خب در Crusader Kings III،‌ بازي بيش از هر چيزي اين حس را منتقل مي‌كند كه شما يك شخصيت در اين دنياي بزرگ هستيد و خب با تصميماتي كه مي‌گيريد و كارهايي كه انجام مي‌دهيد، بايد سرنوشت خودتان، حكومتي را كه ممكن است رهبري كنيد و افراد نزديك‌تان را رقم بزنيد. شايد در نگاه و برخورد اول، Crusader Kings III بازي سخت و پر از پيچيدگي‌هاي مختلف به‌نظر برسد، ولي حتي افرادي كه به‌هيچ‌وجه با آن آشنا نيستند هم مي‌توانند با كمي حوصله به‌خرج دادن، غرق در لذتي شوند كه بعيد مي‌دانيم به اين زودي‌ها از آن سير شويد. 


خانه در بازي Kentucky Route Zero Act III

۱۹- بازي Kentucky Route Zero Act III

  • نمره در متاكريتيك: ۹۱

هرچند در رتبه نوزدهم بهترين بازي هاي كامپيوتر شاهد Kentucky Route Zero Act III هستيم، ولي همين ابتدا اشاره كنيم كه فارغ از بحث رتبه‌بندي، اگر مي‌خواهيد به‌سراغ اين اثر برويد، بايد از همان قسمت اول آن را آغاز كنيد و غرق در روايتي شويد كه تا آخرين لحظه از قسمت آخر بازي،‌ حسابي ميخكوب‌تان مي‌كند. به بيان بهتر و دقيق‌تر، اگر تا الان Kentucky Route Zero را تجربه نكرده‌ايد، واقعا خوش به حالتان! چرا كه مجبور نيستيد ديگر منتظر انتشار قسمت بعدي باشيد و همين ايام تعطيلات پيش‌رو، بهترين فرصت است تا بيش از اين خودتان را از اين نعمت محروم نكنيد و از تجربه اثري با يك روايت داستاني فوق‌العاده، لذت ببريد. 

Kentucky Route Zero از آن بازي‌هايي است كه خب با داستانش شناخته مي‌شود و همه‌چيز در بازي، در خدمت روايت اين داستان تاثيرگذار است؛ آنقدر تاثيرگذار كه بازي حتي در جوايز گيم آواردز سال گذشته در بخش بازي‌هاي تاثيرگذار نامزد هم شده بود. به نظرم تمام اين تفاسير، براي قرار گرفتن كنتاكي روت زيرو در فهرست بهترين بازي PC كافي باشد. 


اسنيك و لوگوي بازي Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

۱۸- بازي Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

  • نمره در متاكريتيك: ۹۱

هرچند جدايي هيدئو كوجيما از كونامي با حاشيه‌هاي عجيبي همراه شد و حتي چنين شايعه‌هايي در مورد آخرين ساخته او در كونامي يعني Metal Gear Solid V: The Phantom Pain هم وجود داشتند و مسائلي مثل حذف شدن بخش‌هايي از بازي و موارد ديگر را در اخبار مي‌شنيديم، ولي با همه اين‌ها، آخرين نسخه درست و حسابي از متال‌گير تا به امروز مورد استقبال طرفدارانش قرار گرفت و در فهرست بهترين بازي هاي كامپيوتر هم در جايگاه هجدهم ديده مي‌شود. 

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain بازهم بازيكنان را با شخصيت اسنيك همراه مي‌كند تا يك بار ديگر،‌ غرق داستاني پُر از پيچيدگي‌هاي مختلف شود؛ داستاني كه در آن مثل نسخه‌هاي قديمي مجموعه متال گير، شاهد ارجاعات و حتي انتقاد‌هايي از خيلي از مسائل روز هستيم. در كنار داستان پرجزييات، Metal Gear Solid V: The Phantom Pain از نظر گيم‌پلي هم به‌عنوان يك بازي جهان‌باز مخفي‌كاري، گستردگي بالايي دارد و آنقدر مكانيك‌هاي جذاب و متنوعي در اختيار بازيكن قرار مي‌دهد تا به روش‌هاي دلخواه و خلاقانه،‌ دشمنان را از بين ببرد و ماموريت‌هايش را به پايان برساند. 

 


شخصيت گنجي در بازي Overwatch

۱۷- بازي Overwatch

  • نمره در متاكريتيك: ۹۱

در رتبه هفدهم بهترين بازي هاي كامپيوتر، شاهد بازي ديگري از بليزارد هستيم كه وقتي در دست ساخت بود، خيلي‌ها به موفقيت آن شك داشتند؛ چرا كه بليزارد اين بار سراغ تجربه جديدي رفته بود و مي‌خواست يك شوتر اول‌شخص چندنفره بسازد كه مخصوصا در بازار شلوغ بازي‌هاي اين سبك، به‌نظر مي‌رسيد چالش‌هاي سختي پيش‌رو داشته باشد. ولي خب اورواچ ساخته و منتشر شد و آنقدر موفق بود كه هنوز هم با گذشت پنج سال، افراد زيادي مشغول تجربه آن هستند. 

Overwatch اثري رقابتي و چندنفره است كه يكي از اركان اصلي آن، قهرمان‌هاي بازي به‌حساب مي‌آيند؛ قهرمان‌هايي كه هركدام خصوصيات منحصربه‌فردي دارند و همين هم بازي كردن با تك تك آن‌ها را به چالشي جذاب تبديل مي‌كند. صد البته كه به جز تنوع بالا در بين قهرمانان، نقشه‌هاي مختلف، حالت‌هاي بازي جذاب و مكانيك‌هاي كلي بازي هم آنقدري ارزشمند هستند كه بتوان ساعت‌هاي زيادي غرق تجربه اورواچ شد. به‌علاوه بليزارد مدام با محتويات و همينطور رويداد‌هاي جديدي سعي مي‌كند تا بازي آن ماهيت زنده بودنش را حفظ كند و همين هم از عواملي است كه بازيكنان را درگير اورواچ مي‌كند.


هواپيما بر فراز ابرها در Microsoft Flight Simulator

۱۶- بازي Microsoft Flight Simulator

  • نمره در متاكريتيك: ۹۱

آخرين نسخه از سري شبيه‌ساز پرواز مايكروسافت را شايد بتوان در يك صفت به بهترين شكل معرفي كرد و آن هم بازي كامل است. Microsoft Flight Simulator كه در سال ۲۰۲۰ منتشر شد و از طريق گيم پس هم مي‌توان آن را بازي كرد، آنقدر پرجزييات و باكيفيت ساخته شده كه اگر طرفدار هواپيما باشيد، كه خب بهشت شما به‌حساب مي‌آيد و اگر هم قبلا چنين آثاري را تجربه نكرده‌ايد، بازي كاملا پتانسيل علاقه‌مند كردن شما را دارد. 

Microsoft Flight Simulator به بازيكنان اجازه مي‌دهد تا با انتخاب هواپيماي دلخواه‌شان، سفري را روي نقشه شديدا وسيع بازي آغاز كنند؛ نقشه‌اي كه اطلاعات آن از نقشه‌هاي بينگ گرفته شده و البته براي داشتن تجربه ايده‌آل در بازي، بايد ارتباط اينترنتي مناسبي هم داشته باشيد. جدا از كامل بودن بازي از حيث گيم‌پلي و داشتن تنوع بالايي از هواپيما‌ها، Microsoft Flight Simulator به شكل اعجاب‌انگيزي از نظر بصري هم زيبا است و پرواز برفراز محيط‌هاي مختلف در بازي، لذت و آرامش عجيبي دارد. 


كرو در بازي Dishonored

۱۵- بازي Dishonored

  • نمره در متاكريتيك: ۹۱

هرچند نسخه دوم Dishonored در زمان انتشار درگير يك سري مسائل فني عجيب و غريبي شد، ولي در كل مجموعه ديسانرد هم جزو بازي‌هاي واقعا ارزشمندي است كه مي‌توان حتي فارغ از بحث سليقه هم آن را به همه پيشنهاد كرد. با اين توضيحات، قسمت اول ديسانرد كه در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، در رتبه پانزدهم بهترين بازي هاي كامپيوتر ديده مي‌شود. 

Dishonored بازيكنان را به شهر دان‌ول مي‌برد؛ جايي كه اجساد در گوشه و كنار آن ديده مي‌شوند و تاريكي و كثافت همه‌جا را فرا گرفته است. شخصيت كورو كه هدايتش را در بازي برعهده داريم، پس از اتهاماتي كه در اول داستان متوجه‌اش مي‌شود، به دنبال گرفتن انتقام است و در اين راه، از انواع و اقسام روش‌هاي مرگبار براي از بين بردن دشمنان و موانعي كه سر راهش قرار مي‌گيرند، استفاده مي‌كند. گيم‌پلي Dishonored گستردگي بسيار بالايي دارد؛ به طوريكه بازي بيش‌تر ابزار‌ها را در اختيارتان قرار مي‌دهد و بعد انتخاب با خودتان است تا هرطور كه مي‌خواهيد، از آن‌ها براي رسيدن به اهداف‌تان استفاده كنيد. سبك طراحي منحصربه‌فرد ديسانرد هم مزيد بر علت شده تا شاهد اثر واقعا خوبي باشيم كه حتي جوايزي چون بهترين بازي مراسم بفتاي سال ۲۰۱۳ هم در كارنامه‌اش ديده مي‌شود.


شخصيت ها و باس هاي بازي Undertale

۱۴- بازي Undertale

  • نمره در متاكريتيك: ۹۲

بارها و بارها در مورد Undertale، ساخته ارزشمند توبي فاكس صحبت كرده‌ايم و يك بار ديگر هم شاهد هستيم كه اين بازي توانسته خودش را به فهرست بهترين بازي هاي كامپيوتر هم برساند. Undertale در سال ۲۰۱۵ منتشر شد و آنقدر موفق بود كه در مراسم‌هاي معتبر مختلفي از گيم آواردز گرفته تا دايس،‌ نامزد جوايز مختلفي هم شد. 

داستان بازي Undertale در مورد كودكي است كه وارد جهان زيرزمين شده و براي اينكه بتواند به سطح زمين برگردد، بايد موانع مختلفي را پشت سر بگذارد. در اين راه، كاراكتر بازي را دشمنان متفاوتي روبه‌رو مي‌شود كه مبارزه با هريك از آن‌ها، حال و هواي خاصي دارد و اگر بازي را تجربه نكرده باشيد، بهتر است بگويم با چيزي كه كلا از مبارزه كردن با دشمن در بازي‌هاي ديگر در ذهن داريد، متفاوت است. همين مساله هم يكي از دلايلي به‌حساب مي‌آيد كه Undertale را به بازي متفاوت و صد البته موفقي تبديل كرده است. اگر دلتان يك اثر نقش آفريني خاص و متفاوت مي‌خواهد، Undertale را از دست ندهيد. 


آماتراسو در بازي Okami HD

۱۳- بازي Okami HD

  • نمره در متاكريتيك: ۹۲

هيدكي كاميا هم يكي از آن بازيساز‌هاي شرقي دوست‌داشتني است كه نمي‌توان منكر نقش پررنگش در مجموعه‌هايي چون رزيدنت ايول شد يا سري دويل مي كراي‌اش را فراموش كرد. يكي ديگر از بازي‌هاي شديدا ارزشمند ميكامي اما چيزي نيست جز Okami؛ بازي كه حتي اگر مثل خود من خيلي طرفدار آثار شرقي هم نباشيد، باز مي‌توان تجربه كردنش را پيشنهاد كرد. 

بازي Okami اولين بار در سال ۲۰۰۶ منتشر شد اما خب نسخه‌اي از آن كه در فهرست پيش‌رو قرار گرفته، ريمستر بازي است كه در سال ۲۰۱۷ روي پلتفرم‌هاي مختلف از جمله كامپيوتر منتشر شد. Okami HD داستاني برگرفته از فرهنگ عامه ژاپن است و روايت نجات زمين از تاريكي توسط آماتراسو يا همان الهه خورشيد را روايت مي‌كند كه در هيبت يك گرگ سفيد با او همراه مي‌شويم. در Okami HD، همه‌چيز واقعا دوست‌داشتني و آرامش‌بخش است؛ از گشت و گذار در جهان بازي گرفته تا مبارزه با تاريكي و برگرداندن نور. 


شخصيت Zagreus در بازي Hades

۱۲- بازي Hades

  • نمره در متاكريتيك: ۹۳

انتشار به‌صورت ايرلي اكسس، در سال‌هاي گذشته به چند بازي واقعا موفق منجر شده كه يكي از آن‌ها هم قطعا بازي Hades است. Hades به‌عنوان جديد‌ترين بازي استوديو سوپرجاينت گيمز، پس از اينكه تقريبا دو سال در قالب نسخه ايرلي اكسس در دسترس بود، در سال ۲۰۲۰ رسما منتشر شد و همين بهبود‌هايي كه بر اساس بازخوردهاي كاربران روي بازي اعمال شده بود، در نهايت اثري را پديد آورد كه مثل همان توصيفي كه براي اسپلانكي به كار بردم، شروع كردنش شايد با خودتان باشد ولي تمام كردنش قطعا با شما نخواهد بود!

داستان بازي روگ‌لايك Hades، در مورد شخصيتي به اسم Zagreus است كه سعي دارد از جهان زيرزمين فرار كند و خودش را به كوه المپوس برساند. در اين راه، تا دلتان بخواهيد مبارزات نفس‌گيري انتظاراتان را مي‌كشند كه در آن‌ها، بارها و بارها كشته خواهيد شد و بايد با تجربياتي كه به‌دست مي‌آوريد مجددا تلاش كنيد. در چنين بازي‌هايي، ارزش قائل شدن براي وقت بازيكن اهميت زيادي دارد و خب Hades هم خيلي خوب به اين قضيه توجه كرده تا حتي با وجود بارها بازي كردن، بازي تكراري و حوصله‌سربر نشود. خلاصه كه اگر دلتان يك بازي واقعا اعتيادآور مي‌خواهد، Hades را از دست ندهيد. 


اعضاي گروه داچ در بازي Red Dead Redemption 2

۱۱- بازي Red Dead Redemption 2

  • نمره در متاكريتيك: ۹۳

از همه صحبت كرديم و خب كم كم وقت آن است كه به‌سراغ راك‌استار دوست‌داشتني هم برويم! اولين نماينده اين شركت در فهرست بهترين بازي PC،‌ چيزي نيست جز جديد‌ترين بازي آن‌ها يعني Red Dead Redemption 2. بازي كه در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و بازيكنان را براي يك ماجراجويي فراموش‌نشدني و پرجزييات، به غرب وحشي برد. 

Red Dead Redemption 2، از نظر داستاني حكم يك پيش‌درآمد را براي نسخه Red Dead Redemption دارد و اين بار ما را با شخصيت آرتور مورگان همراه مي‌كند تا در روز‌هايي كه گروه داچ ون در ليند پس از يك سرقت ناموفق در حال فرار از دست قانون است،‌ با آن‌ها همراه شويم. Red Dead Redemption 2 از آن دست بازي‌هايي است كه واقعا هر انتظاري را كه از يك اثر جهان‌باز داشته باشيد، جواب مي‌دهد! اگر دلتان يك دنياي بزرگ و پر از جزييات ريز و درشت مي‌خواهد، رد دد ۲ در خدمت شما است! اگر به دنبال داستاني با شخصتي‌پردازي واقعا عالي كاراكتر‌ها هستيد، رد دد ۲ چنين داستاني ارائه مي‌دهد. در كنار همه اين‌ها هم بايد اشاره‌اي به واقع‌گرايي بسيار بالاي بازي داشته باشيم كه شايد البته به‌مذاق خيلي‌ها خوش نيايد، ولي دروغ چرا؛ حسابي در بازي جواب داده آن را به اثري شديدا خوش‌ساخت تبديل كرده است. 


دريا و محيط سرسبز بازي Minecraft

۱۰- بازي Minecraft

  • نمره در متاكريتيك: ۹۳

شايد وقتي كه ماركوس پرسون براي اولين بار كارهاي ساخت ماينكرفت را انجام مي‌داد، خودش هم تصور نمي‌كرد كه روزي اين بازي، به پرفروش‌ترين بازي تاريخ تبديل شود! اما خب ماينكرفت ساخته شد و آنقدر موفق بود كه حتي مايكروسافت را خريد موجانگ، استوديو سازنده اثر، ترغيب كرد. 

چيزي كه ماينكرفت را تا اين حد به تجربه موفق و ارزشمندي تبديل كرده، در پس همين بلوك‌هاي به‌ظاهر ساده مخفي شده است؛ بله، منظورم دقيقا آن حس لذت‌بخش آزادي‌عمل و استفاده از خلاقيت است كه به بازيكنان اجازه مي‌دهد تا بدون محدوديت و مرزبندي‌هاي عجيب و غريب، آنچه را كه در ذهن دارد در بازي خلق كند و در جهاني كه خلق كرده، مشغول ماجراجويي شود. ماينكرفت كه اين روز‌ها روي پلتفرم‌هاي مختلفي در دسترس قرار دارد، جزو بازي‌هايي است كه پس از آغاز آن حساب زمان از دست خارج مي‌شود و خيلي وقت‌ها خودمان را در حالتي پيدا مي‌كنيم كه ساعت‌ها مشغول ساخت و ساز با اين بلوك‌ها و ماجراجويي در اين دنياي بي‌حد و مرز هستيم. 


انسان ها در بازي StarCraft 2: Wings of Liberty

۹- بازي StarCraft 2: Wings of Liberty

  • نمره در متاكريتيك: ۹۳

بازهم نماينده‌اي ديگر از بليزارد و اين بار، يك بازي استراتژي به اسم StarCraft 2: Wings of Liberty. استاركرفت 2 با فاصله‌اي ۱۲ ساله از نسخه اول و در سال ۲۰۱۰ منتشر شد و نشان داد كه استاركرفت هنوز هم مجموعه شديدا محبوبي است و صد البته پتانسيل فوق‌العاده‌اي براي ادامه دادن دارد. 

StarCraft 2: Wings of Liberty در واقع اولين قسمت از پازل داستاني كلي استاركرفت ۲ است كه بعدا با محتويات Heart of the Swarm و Legacy of the Void ادامه پيدا كرد و خب با يك اثر استراتژي همزمان طرف هستيم كه هم بخش كمپين داستاني درست و حسابي دارد، هم مي‌توان در حالت بازي شخصي‌سازي‌شده آن به ساخت و ساز و نبرد مشغول شد و صد البته كه نبايد از نبرد‌هاي چندنفره بازي هم غافل شويم كه حسابي تجربه‌اي رقابتي و هيجان‌انگيز را رقم مي‌زنند. تمام اين‌ها، دست به دست هم داده‌اند تا استاركرفت ۲، در رتبه نهم بهترين بازي هاي كامپيوتر قرار بگيرد. 


كلاس هاي مختلف بازي Divinity: Original Sin II

منبع

طراح ارشد بازي Battlefield 2042 از استوديو DICE جدا شد

۱۳ بازديد

بازي Battlefield 2042 كه رونمايي اميدوار كننده‌اي داشت، در حال حاضر شرايط بسيار بدي را تجربه مي‌كند و ‌به‌خاطر نيمه‌كاره بودن و باگ‌هاي متعدد مورد انتقاد شديد بازيكنان قرار گرفته است. استوديو DICE به‌سرعت كار بهبود بازي را آغاز كرده و وعده انتشار آپديت‌هاي بيشتر در آينده نزديك را داده است، اما به‌نظر مي‌رسد كه يكي از اعضاي كليدي اين استوديو ديگر در توسعه و بهبود بازي Battlefield 2042 در استوديو DICE حضور نخواهد داشت.


به گزارش وب‌سايت VGC، طراح ارشد استوديو DICE، فاوزي مزمار (Fawzi Mesmar)، اعلام كرده است كه به‌زودي اين استوديو را ترك مي‌كند. مزمار در سال 2019 به اين استوديو پيوسته بود و در توسعه بازي‌ Battlefield 5، بازي Star Wars: Battlefront 2 و بازي Battlefield 2042 نقش كليدي داشت.

 

طراح ارشد بازي Battlefield 2042 از استوديو DICE جدا شد


در اطلاعيه‌اي كه مزمار براي همكارانش ارسال كرده، دليل جدايي خود را «دريافت پيشنهاد عالي از يك كمپاني ديگر» عنوان كرده است. متن اين اطلاعيه به‌شرح زير است:
«من از يك كمپاني ديگر پيشنهادي دريافت كردم كه نمي‌توانم به آن جواب رد بدهم. اين كمپاني با درك شرايط كاري من، تا اتمام توسعه بازي Battlefield 2042 صبر كرد.» مزمار در ادامه به اهميت كار در كنار اعضاي استوديو DICE هم اشاره كرد.


سخنگوي كمپاني EA هم در بيانيه‌اي با تاييد جدايي مزمار از استوديو DICE، اعلام كرد كه او در پايان هفته جاري از اين استوديو خارج مي‌شود. 
بازي Battlefield 2042 هم‌اكنون براي كامپيوتر، پلي استيشن 5، پلي استيشن 4، ايكس باكس وان و ايكس باكس سري ايكس و اس در دسترس است.